Lifestyle

Cum putem controla simptomele menopauzei cu ajutorul plantelor medicinale

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

12 minute timp de citit

Deși intră în multe cazuri la capitolul „subiecte tabu”, ca alte teme care țin de sănătatea femeii și de schimbările fizice sau emoționale prin care trecem în diferite perioade, menopauza este o etapă cât se poate de firească în viața fiecărei femei. Se instalează în mod normal între 40 și 50 de ani și este asociată cu diminuarea, apoi încetarea producției de estrogen și progesteron, hormonii sexuali femini.

Bufeurile, tulburările de somn, schimbările de dispoziție, disconfortul din timpul actului sexual, oboseala, cefaleea, creșterea tensiunii arteriale, creșterea riscului de osteoporoză, creșterea depozitelor de grăsime abdominală – fiecare femeie va experimenta simptome diferite. Din cauză că terapia de substituție hormonală prezintă pe de o parte o serie de contraindicații, iar pe de altă parte riscul efectelor secundare, cercetătorii acordă o atenție din ce în ce mai mare terapiei naturiste. Pentru că da, o multitudine de plante conțin fitoestrogeni, adică estrogeni naturali. Așadar, tratamentele și suplimentele pe bază de plante se bucură de un interes crescut în ceea ce privește gestionarea simptomelor și a complicațiilor menopauzei.

Un studiu amplu publicat în 2017 și-a propus să investigheze atât mecanismele de acțiune, cât și eficacitatea plantelor medicinale pentru femeile aflate la menopauză. Cercetarea a demonstrat că plantele medicinale pot juca un rol important în ameliorarea simptomelor specifice, cu precauțiile de rigoare și în acord cu recomandările medicului.

Mi-am propus să îți prezint în continuare o sinteză a concluziilor la care au ajuns oamenii de știință referitor la plantele medicinale analizate. Este vorba de beneficiile demonstrate ale acestora, dar și de efectele secundare apărute în cazuri mai rare sau atunci când se depășește doza terapeutică recomandată. De asemenea, trebuie menționat că tema rămâne deschisă pentru viitoare studii și cercetări aprofundate.

Salvia (Salvia officinalis)

S-a demonstrat că salvia are un mecanism de acțiune asupra sistemului nervos, ajutând la tratamentul bufeurilor și al transpirațiilor, datorită efectelor sale estrogenice. În plus, și-a dovedit eficiența pentru îmbunătățirea memoriei și crearea unui climat mintal plăcut și relaxat. Atenție, însă, că utilizarea excesivă a salviei poate provoca întocmai reacțiile adverse: senzație de căldură, amețeli, tahicardie și, în cazurile extreme, chiar convulsii asemănătoare celor din epilepsie.

Roinița (Melissa officinalis)

Roinița este o plantă cu rezultate bune în reducerea stimulării nervoase și în atenuarea problemelor de somn. Unul dintre derivații săi este acidul cafeic, care are proprietăți antiinflamatoare și antioxidante. Efectul anti-îmbătrânire, prevenirea diabetului și reducerea riscului de cancer se numără printre beneficiile acestuia. De menționat că nu există niciun raport privind efectele secundare induse de aportul de roiniță.

Valeriana (Valeriana officinalis)

Creșterea GABA (acidul gamma-aminobutiric), unul dintre cei mai importanți mediatori inhibatori la nivelul sistemului nervos central, o creștere a secreției de neurotransmițător și o cantitate considerabilă de glutamină din extractul de valeriană determină cel mai probabil efectele sedative, liniștitoare, ale rădăcinii acestei plante. În plus, valeriana este folosită în tratamentul bufeurilor la menopauză. Nici pentru suplimentele de valeriană nu există raportări ale unor efecte secundare dăunătoare.

Cohoș negru (Cimicifuga racemosa)

Este o altă plantă folosită de mulți ani pentru rezultatele în tratarea bufeurilor și a altor simptome apărute la menopauză, fără efecte permanente asupra receptorilor de estrogen. Compușii săi suprimă selectiv secreția de hormon luteinizant (LH), fără să afecteze hormonul de stimulare foliculară (FSH). Efectele secundare care rezultă din consumul de cohoș negru nu sunt periculoase, dar includ inflamarea mucoasei stomacului și a intestinelor, greață sau vărsături.

Schinduful (Trigonella foenum)

De-a lungul timpului, schinduful s-a dovedit eficient în scăderea nivelului lipidelor, datorită prezenței compușilor de saponină din plantă. Mai multe studii au arătat beneficiile acestei plante în tratamentul simptomelor menopauzei, în special în privința reducerii bufeurilor și a ameliorării sindromului metabolic. Nu au fost raportate efecte secundare periculoase provocate de aportul de schinduf în doze terapeutice. Totuși, utilizarea externă repetată a acestuia poate provoca inflamații.

Negrilica (Nigella sativa)

Cercetările au arătat că negrilica este eficientă în tratamentul sindromului metabolic la femeile aflate în postmenopauză. Suplimentele de negrilică reglează glicemia și nivelul lipidelor.

Mielăreaua (Vitex agnus-castus)

Mielăreaua mai poate fi întâlnită sub denumirea de piperul sau ardeiul călugărului și se consideră că acționează asupra glandelor endocrine. Rezultatele studiilor sunt contradictorii – dacă unele arată că poate crește secreția de LH și nivelul de progesteron, altele nu indică modificări ale nivelurilor de LH și FSH. Efectele sale asupra altui hormon, prolactina, depind de cantitatea de plantă utilizată. În unele cazuri, administrarea acestei plante poate duce la greață, vărsături, gură uscată, dureri de cap, amețeli, somnolență, confuzie și anxietate.

Feniculul (Foeniculum vulgare)

Feniculul este cunoscut pentru mecanismele antiinflamatorii și antiandrogenice naturale, datorate acidului palmitic și beta-sitosterolului din compoziția sa. Efectele sale terapeutice au fost investigate în bufeurile și atrofia vaginală la femeile aflate în postmenopauză. Nu s-au constatat efecte secundare nocive asociate cu aportul de doze terapeutice ale acestei plante.

Luminița (Oenothera biennis)

Mai este numită poplar luminița nopții sau onagru și este o plantă bogată în acizi grași Omega-3, cu efecte antiinflamatorii. S-a dovedit eficace în reducerea bufeurilor asociate menopauzei. Uleiul de luminiță poate declanșa unele reacții adverse ușoare precum greață, vărsături, diaree sau balonare.

Ginkgo biloba

Acest arbore originar din sud-estul Chinei este cunoscut pentru proprietățile antiinflamatorii și antioxidante, fiind un remediu bun și în tratamentul deficitului de atenție și al problemelor de memorie în cazul femeilor aflate în postmenopauză. Ca efecte secundare, Ginkgo biloba poate provoca tulburări gastrointestinale ușoare, reacții alergice, cefalee, spasme musculare și palpitații.

Lucerna (Medicago sativa)

Lucerna acționează ca un substitut hormonal natural, datorită efectului estrogenic conferit de moleculele sale. Este o plantă care ajută la tratarea mai multor simptome ale menopauzei: bufeurile, transpirațiile nocturne, senzația de slăbiciune, migrena și oboseala cronică. Se recomandă precauție, din cauză că produsele derivate obținute din semințe de lucernă pot provoca infecții cu Salmonella, E.coli sau Listeria.

Sunătoarea (Hypericum perforatum)

Studiile clinice au arătat efectul extractului de plantă în tratamentul depresiei și al anxietății ușoare până la moderate. De asemenea, s-a dovedit și eficacitatea acestuia asupra libidoului, uscăciunii vaginale, problemelor tractului urinar și a anxietății sau schimbărilor de dispoziție cauzate de menopauză. Efectele secundare pot include disconfort gastrointestinal, sensibilitate la lumină, neliniște sau oboseală.

Ginsengul (Panax Ginseng)

Ginsengul este o plantă ce s-a dovedit folositoare în tratarea depresiei și a tulburărilor de dispoziție la femeile aflate în postmenopauză. Extractul de ginseng are proprietăți antiinflamatorii și poate fi utilizat în tratamentul oboselii și pentru îmbunătățirea concentrării. Efectele secundare ce pot apărea în cazuri izolate sunt scăderea zahărului din sânge, insomnie, dureri de cap, nervozitate, probleme gastrointestinale și acnee.

Anasonul (Pimpinella anisum)

Anasonul conține derivați de acid cafeic, un antioxidant puternic și eficient. Ajută la reducerea intensității și a frecvenței bufeurilor ce apar la menopauză. Mai mult decât atât, nu există date privind efectele secundare cauzate de anason sau de suplimentele cu extract din această plantă.

Lemnul-dulce (Glycyrrhiza glabra)

Cu proprietățile antiinflamatorii și antioxidante datorate terpenelor, saponinelor, flavonoizilor și izoflavonelor din compoziția sa, s-a demonstrat că lemnul-dulce poate atenua bufeurile. Cu toate acestea, utilizarea sa prelungită duce la creșterea tensiunii arteriale, probleme cardiace, scăderea potasiului seric sau creșterea sodiului seric.

Floarea pasiunii (Passiflora incarnata)

Este o plantă bogată în flavonoide, cărora le datorează proprietățile antioxidante. Floarea pasiunii este folosită și pentru conținutul de fitoprogesteron, în tratarea insomniei și a anxietății. De asemenea, s-a dovedit de ajutor în cazul simptomelor neurologice și bufeurilor asociate menopauzei, nefiind detectate complicații legate de consumul de doze terapeutice din această plantă.

Trifoiul roșu (Trifolium pratense)

Și trifoiul roșu conține flavonoide și are efecte fitoestrogenice. Aportul de suplimente cu trifoi roșu este eficient în reducerea frecvenței și a severității bufeurilor. Cu toate acestea, utilizarea concomitentă a acestei plante cu medicamente hormonale trebuie evitată, din cauza reactivității încrucișate.

Soia sălbatică (Glycine soja)

Părerile despre eficiența extractelor de soia sunt împărțite. Dacă unele studii clinice sugerează că soia reduce frecvența bufeurilor la femeile aflate în postmenopauză, altele au raportat că nu a existat nicio diferență semnificativă între grupul de participanți care a consumat soia și grupul placebo. Ca efecte secundare, soia poate provoca dureri de stomac și probleme digestive, cum ar fi diareea.

Introducerea suplimentelor bazate pe plante medicinale în tratamentul simptomelor menopauzei se poate dovedi benefică pentru sănătate, dar și pentru starea ta generală. Totuși, tratamentele și recomandările trebuie individualizate si personalizate în funcție de patologia asociată. Fiecare femeie este diferită. Te sfătuiesc să te consulți cu medicul endocrinolog și cu ginecologul tău în privința soluțiilor terapeutice potrivite în cazul tău specific.

La ELA CLINIC avem un program special dedicat femeilor aflate în premenopauză sau menopauză, care se numește FEMINA. În cadrul acestui program, oferim suport medical, nutrițional și dietetic personalizat printr-o echipă multidisciplinară cu experiență în managementul feminității.

Click aici și fă-ți o programare!

Acordă o atenție sporită organismului și trăirilor tale. Apelează cu încredere la specialiștii pregătiți să te ajute să te simți bine în pielea ta și să te bucuri de o stare optimă de sănătate.

Ai grijă de tine, fii bine cu tine!

Vrei să fii informat când avem oferte și articole noi?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent cu ultimele cercetări din domeniu și ofertele lunare ELA CLINIC.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.