Lifestyle

Cum să-ți hrănești încrederea în sine, nu poftele

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

10 minute timp de citit

Încrederea în sine. Stima de sine. Convingerea că poți duce la îndeplinire ceea ce îți propui. Indiferent cum alegi să îi spui, aceasta are, fără îndoială, o influență copleșitoare asupra acțiunilor, gândurilor și emoțiilor noastre de zi cu zi.

Nu întâmplător, este unul dintre ingredientele principale ale oricărui proces de schimbare a stilului de viață. Fie că este vorba despre scăderea în greutate sau despre adoptarea unor obiceiuri alimentare noi și sănătoase.

Ce spun studiile despre legătura dintre alimentație și încrederea în sine

Nu este un secret și nici nu ar trebui să reprezinte un tabu faptul că problemele de greutate vin la pachet cu diverse suferințe emoționale și cu încrederea în sine scăzută. Mai mult decât atât, rezultatele unei diete pot fi serios influențate de aspectele psihologice.

Nu luăm în calcul formele severe sau cronice de depresie. Ci stările de deznădejde sau tristețe depistate, spre exemplu, cu ajutorul testului Zung de autoevaluare a stării depresive. Același lucru se observă și în cazul analizei gradului de încredere în sine conform Rosenberg Scale, realizat în cadrul aceluiași studiu, tot prin comparație între cele două categorii de persoane.

Aceiași cercetători au constatat că persoanele din grupul cu un indice crescut al masei corporale și încrederea în sine scăzută au slăbit mult mai puțin (aproape la jumătate) decât cele care nu se confruntau cu o stimă de sine redusă.

Iată primul indiciu că ar fi ideal să începi să îți clădești încrederea în sine începând chiar de acum. Nu aștepta să încapi în, hainele tale preferate, să primești complimente despre felul în care arăți sau să te obișnuiești cu noul stil de viață și de alimentație pe care este nevoie să îl adopți ca să-ți recapeți sănătatea și forma fizică pe care ți-o dorești. Pentru că tocmai încrederea în capacitatea ta de a face o schimbare îți poate dubla șansele de a ajunge acolo unde îți dorești.

Mașinăria iluziilor și încrederea în sine

Un alt studiu efectuat în 6 țări europene (Olanda, Belgia, Danemarca, Norvegia, Suedia și Finlanda) a analizat un grup de 12.410 femei, dintre care 8.152 erau supraponderale. 73% dintre femeile supraponderale au declarat că, de fiecare dată când își propun să urmeze un regim alimentar, eșuează din același motiv. Din cauză că rezultatele la care visează nu devin imediat vizibile, se simt demoralizate și abandonează planul inițial.

Încrederea în sine redusă s-a dovedit a fi un factor comun la peste o treime dintre femeile supraponderale sau obeze participante la studiu. Multe dintre ele susțineau chiar că ar fi dispuse să plătească orice sumă, indiferent cât de mare, pentru un regim care să se dovedească eficient cât mai repede posibil.

Atenție la acest cerc vicios. De multe ori, oamenii își alimentează poftele tocmai pentru a compensa golul lăsat de absența încrederii în ei înșiși. Iar atunci când obiceiurile lor alimentare încep să se reflecte pe cântar sau într-o stare generală proastă, lipsa încrederii se manifestă mai pregnant.

Așa apare nevoia de a obține rapid rezultate spectaculoase. Realitatea ne arată însă ori că acest lucru nu este posibil, ori că astfel de rezultate durează, ca orice minune, trei zile, trei săptămâni sau maxim trei luni. Prin urmare, mai coborâm o treaptă în încrederea în sine și ajungem din nou de unde am plecat. Adică la recompensele alimentare sau la nutriția haotică.

Încrederea în sine și setarea unor așteptări realiste

Așadar, încrederea în sine nu influențează numai parcursul sau rezultatele procesului de schimbare. Chiar felul în care definim așteptările cu care pornim la drum este corelat cu încrederea în sine.

Atunci când ne propunem obiective greu de atins pe termen scurt, riscăm să nu reușim altceva decât să primim încă o confirmare a neputinței. Inevitabil, asta va afecta mai mult încrederea în sine și felul în care percepem schimbările reale apărute ca fiind mai degrabă dezamăgitoare decât mulțumitoare.

Le recomand întotdeauna pacienților mei să introducă treptat schimbările și să le adapteze permanent la viața de zi cu zi. De exemplu, le recomand să înceapă la propriu pas cu pas să facă mișcare. Pot fi plimbări scurte, urcat pe scări sau mers pe jos pe distanțele scurte pe care altădată ar fi preferat să conducă. Sau să mănânce felia de tort după care tânjesc în timpul zilei, pentru a-i permite organismului să cheltuiască până seara caloriile acumulate.

Nu mizez niciodată pe interdicții alimentare permanente cu pacienții mei și nu îi sfătuiesc să consume numai apă plată cu lămâie și salată verde cu ridichi. Obiceiurile sănătoase introduse treptat și scăderile modeste, dar rezonabile, în greutate sunt mult mai ușor de menținut decât cele rapide și radicale.

Pentru a cerceta legătura dintre încrederea în sine și alimentația deficitară, specialiștii au realizat un studiu complex pe parcursul a 23 de ani. Printre altele, scopul principal al majorității participanților era să reducă 32% din masa corporală. O valoare mult mai mare decât cea de 5% – 10%, recomandată de ghidurile elaborate de experții din diferitele instituții specializate în sănătate și alimentație publică.

Cei care mai urmaseră diete pe termen lung și-au stabilit obiective de trei ori mai dificile decât greutatea pe care o pierduseră în trecut. Pe fondul unei stime de sine diminuate, progresele anterioare nu erau privite ca atare, ci intrau la categoria eșecuri personale.

5 sfaturi concrete pentru a spori încrederea în sine

Iată cum poți și tu să te simți mai sigur pe tine, să ai mai multe șanse să eviți capcana dietelor-minune și să reușești să menții o disciplină alimentară și un mod de viață sănătos pe termen lung.

1. Identifică lucrurile care te țin pe loc

Ca să-ți consolidezi încrederea în sine va trebui să începi prin a-ți conștientiza credințele negative, pentru ca apoi să le poți schimba.

Folosește o agendă clasică, sau o aplicație din telefonul mobil în care să notezi toate neajunsurile care consideri că te caracterizează sau chiar te definesc.

Mulți dintre noi trăiesc cu ideea adânc înrădăcinată în minte că nu sunt în stare să facă anumite lucruri. Sau că nu reușesc să-și schimbe în bine viața ori sănătatea. Că nimic nu le iese în anumite domenii, că nu vor fi niciodată la fel de, împliniți sau fericiți ca X sau Y. Fii sincer cu tine și explorează-ți convingerile limitative. Indiferent cât de dur pot suna astfel de afirmații. Încearcă să identifici momentul în care s-au sădit în mintea ta.

2. Conștientizează-ți atuurile

În a doua fază, citește ce ai scris și caută în acțiunile sau trăsăturile tale contraargumente pentru fiecare dintre aceste convingeri.

Poate că faci cele mai apreciate clătite, te descurci de minune să lucrezi în Excell sau ai reușit să menții relații îndelungate cu colegii de școală generală sau liceu. Nicio judecată personală izvorâtă din interior nu este definitivă. Măsura după care ne autoevaluăm este extrem de subiectivă și fluidă. Deci se poate schimba oricând. Odată ce ai început, completează cu regularitate lista calităților tale.

3. Fă un bilanț al reușitelor

Gândește-te la fiecare lucru cât de mic pe care ți l-ai propus și ai reușit să îl duci la bun sfârșit. Poate că ai învățat să mergi pe bicicletă, să înoți sau să montezi piese de mobilier.

Încrederea în sine nu va apărea pur și simplu în viața ta ca un miracol, ci se construiește treptat în urma experiențelor prin care reușești în primul rând să îți demonstrezi ție însuți că poți, dacă vrei cu adevărat

4. Învață să spui nu

Încearcă să reduci la minimum contactul cu persoanele care întrețin o atmosferă apăsătoare în viața ta. Dacă acest lucru nu este posibil în cazul membrilor foarte apropiați ai familiei, blochează gândurile și emoțiile negative care vin din direcția lor.

Când cineva te rănește, spune-i cinstit cu ce anume și de ce. Învață să spui „Nu!”, poate mai întâi ezitant și abia apoi ferm. Te vei simți mai puțin împovărat, stresat și frustrat. În schimb, preia în monologul tău interior vocea acelor oameni din viața ta care te încurajează, te apreciază și te respectă.

5. Investește în starea ta de bine

Setează-ți sarcini ușor de bifat care au de-a face cu imaginea de sine. Situația actuală îți oferă scuza perfectă pentru a începe un antrenament online, în intimitatea casei tale, fără să fie nevoie să te expui la sală sau să respecți un program strict de exerciții fizice

Sau poți urma un curs de dezvoltare personală ori profesională. La Academia de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc” avem un curs de Psihonutriție pe care eu însămi l-am conceput și îl susțin. Este un curs ce reunește tehnici terapeutice pe care eu le-am studiat de-a lungul vremii și pe care le-am adaptat la nutriție. 

Încearcă să îți programezi o (primă) ședință de coaching sau de psihoterapie. La ELA CLINIC avem o echipă întreagă de profesioniști care te pot ajuta să-ți pui ordine în viață și în gânduri.

Citește, ascultă sau urmărește povești de succes ale altor persoane care au reușit să facă schimbările pe care și tu ți le dorești în viață, pentru a-ți hrăni încrederea în sine, pentru a te motiva și inspira din ele. Tu știi cel mai bine ce îți dorești să faci, dar probabil că amâni asta din cauză că nu te crezi încă în stare. Fiecare nouă reușită te ajută să atingi un nou prag al stimei de sine de care ai atâta nevoie în procesul schimbării stilului de viață.

Ai grijă de tine, fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.