Lifestyle

Cum și când te cântărești corect

Maria GorganMaria Gorgan

Maria Gorgan

7 minute timp de citit

Cum te cântărești corect? Cât de frecvent este bine să te cântărești? Ce cântar este bine să folosești? Dacă și tu ți-ai adresat astfel de întrebări, rămâi alături de mine și vom afla răspunsurile împreună. Sunt Maria Gorgan, consilier nutrițional și lifestyle coach ELA CLINIC, și astăzi te voi ghida pas cu pas în măsurarea corectă a greutății corporale.

Cât de util este cântarul de baie

Cântarul de baie este un aparat care se regăsește de obicei în baia fiecăruia dintre noi. Scopul lui este să arate, atenție!, greutatea totală a celui care se cântărește.

Avantajele cântarului de baie

  • este o metodă simplă, accesibilă, ieftină și eficientă de a afla greutatea corporală
  • ne oferă informația dacă suntem pe drumul cel bun către greutatea dorită
  • este cel mai folosit instrument în managementul greutății corporale

Dezavantajele cântarului de baie

  • cu excepția cântarelor profesionale care folosesc bioimpedanța, cântarele de baie clasice ne indică doar greutatea totală la momentul măsurării. Greutatea are drept componente nu doar masa musculară și țesutul adipos (elemente de interes atunci când urmăm o dietă), ci și masa osoasă, apa din organism, cantitatea de mâncare ingerată etc.
  • folosind cântarul că reper unic, un element ce poate masca progresul, făcându-ne să credeam că stagnăm chiar dacă realitatea este alta, este retenția de apă, despre care vom vorbi cu altă ocazie, într-un articol dedicat.
  • un alt dezavantaj poate fi unul de natură psihologică. Unii oameni se demotivează ușor dacă măsurătorile indicate de cântar nu sunt satisfăcătoare, în special atunci când nu cunosc cauzele care pot provoca aceste fluctuații.

Cum te cântărești corect?

  • te cântărești pe același cântar de fiecare dată dacă acest lucru este posibil
  • alegi un loc în baie în care să rămână cântarul în permanență, preferabil o suprafață fără denivelări, cât mai netedă posibil
  • te cântărești de fiecare dată în aceleași condiții vestimentare, astfel încât să elimini riscul de a obține informații neconcludente
  • te cântărești în același moment al zilei, iar cel mai bine este dimineața, pe stomacul gol, după mersul la toaletă
  • dacă îți dorești o evaluare după un anumit interval de timp, îți recomand completarea datelor despre cântărire într-un jurnal fie el electronic sau nu, după preferințe.

Cât de frecvent e indicat să te cântărești?

  • dacă ai început un program de slăbire/îngrășare recomandarea este să te cântărești cel puțin o dată pe săptămână, astfel încât să poți evalua schimbările de la o săptămână la alta. Iar dacă dinamica zilelor de weekend este foarte diferită din punct de vedere alimentar față de zilele săptămânii, te poți cântări vinerea și lunea (în special când vine vorba de pierdere în greutate).
  • dacă ești în punctul în care intri la menținere, după un proces de pierdere/câștig în greutate îți recomand să păstrezi ritmul de cântărire la 1/săptămână astfel încât să poți evalua succesul stagnării greutății corporale. Asta până când vei fi sigur pe tine și noul tău stil de alimentație. Odată ajuns în acest punct, te poți cântări ori de câte ori simți nevoia. Poate să însemne tot o dată pe săptămână dar și o dată pe lună, așa cum îți este confortabil.
  • cât de frecvent simți nevoia, fară să lași ca rezultatele afișate să te influențeze într-o manieră în care să reacționezi cu pierderea motivației, de exemplu.

Poate cântărirea mult prea freventă să fie dăunătoare?

Ai putea crede că dacă te cântărești zilnic sau destul de frecvent, poți fi mai motivat să mănânci echilibrat și sănătos și să îți păstrezi consecvența în a face mișcare, deoarece vezi evoluția cu ochii tăi.

Greutatea ideală, sau mai bine spus IMC (indicele de masă corporală), nu este un număr fix, ci se încadrează într-un interval de referință, luând în considerarea înălțimea și greutatea actuală. Astfel, din punct de vedere al aspectului fizic, o greutate în limitele normoponderabilității arată diferit în funcție și de ce își dorește fiecare persoană.

Aș adăuga aici că sănătatea nu se măsoară doar în numărul de kilograme. La fel de importante sunt și alte aspecte cum ar fi energia, imunitatea, calitatea și cantitatea somnului, starea mentală, dar și cea fizică, pe lângă aspectele medicale precum tensiunea, colesterolul, glicemia etc.

Cântarul este până la urma doar un instrument, iar cântărirea nu ar trebui să fie o obsesie. Atunci când cântăritul frecvent devine o obsesie, am putea cădea ușor în plasa urmăririi unor rezultate doar pe termen scurt, în defavoarea unor schimbări benefice pe termen lung ale stilului de viață. Fuga după un anumit rezultat nu face decât să pună presiune la nivel mental, presiune ce cu timpul riscă să dezvolte anxietăți și tulburări alimentare.

Persoanele pentru care cântăritul frecvent nu aduce și acțiuni benefice ar fi indicat să apeleze la alte metode pentru măsurarea progresului.

Alte metode de măsurare

  • Centimetrul este un alt instrument accesibil, ieftin și eficient ce ne indică progresul prin măsurarea circumferinței taliei, coapselor, brațelor. Masa adipoasă ocupă un volum mai mare, în comparație cu masa musculară care are un volum mai redus decât grăsimea, dar cântărește mai mult. Astfel, circumferințele ar putea să scadă, deși greutatea a rămas aceeași sau a crescut.
  • Fotografierea. Poți să vezi progresul și dacă alegi să te folosești de această metodă, cu precizarea că fotografia ar trebui să fie făcută în aceeași vestimentație și același decor. Schimbările vor fi evidente când diferența de greutate este mare.
  • O piesă din garderobă. Alege o piesă vestimentară, preferabil pantaloni, pe care să o probezi la un interval regulat de timp. Îți vei da seama cu siguranță de progres atunci când vei vedea cât de largă/strâmtă îți este haina respectivă în comparație cu dățile trecute.
  • Analiza compoziție corporale. Atunci când ai o intepretare constantă și punctuală între procentul de masă adipoasă comparativ cu masa musculară, vei ști cu siguranță dacă ai avut sau nu progres.

La ELA CLINIC avem un analizor corporal care ne arată cu exactitate procentul de grăsime, mușchi, apă și oase din organism. El este un instrument de măsurare a progresului pentru fiecare pacient, indiferent de programul ales. Dacă și tu ai nevoie de ajutorul unui specialist pentru a atinge greutatea dorită, click aici și programează-te la o consultație de evaluare inițială.

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.