Nutriție terapeutică

5 trucuri care te scapă de constipație

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

8 minute timp de citit

Constipația poate părea o problemă superficială, a cărei soluție imediată sunt laxativele. Pauzele publicitare abundă în reclame la astfel de medicamente. De fapt, dacă în fiecare zi este o provocare mersul la toaletă și pe deasupra te confrunți cu senzația de oboseală, balonare și dureri de cap, nu ai nevoie de o pastilă-minune, ci de ajustări în stilul tău de alimentație și de viață.

Ce anume din ceea ce mănânci îți cauzează constipație

Analizează-ți obiceiurile alimentare actuale! Descoperind care dintre ele produc constipație, îți va fi mult mai ușor să îți modifici dieta, prin excludere sau adaptare.

Produsele lactate

Cazeina, proteina prezentă în lapte și în produsele lactate, are un timp îndelungat de descompunere, deci menține senzația de sațietate pentru mai multă vreme. Totodată, se face responsabilă de încetinirea activității instestinale, provocând constipație. În a doua parte a articolului vei descoperi care sunt sortimentele de lactate pe care îți recomand totuși să le consumi, tocmai pentru efectele lor contrare.

Prăjelile și mâncarea de la fast-food

Burgerii sau sendvișurile care nu conțin nici măcar o urmă de carne integrală, dar sunt împachetate în chifle pufoase și dulci și abundă în sosuri. Servite cu cartofi prăjiți semipreparați, cum altfel?! Ori, dimpotrivă, pe partea tradițională a meniului – chifteluțele și șnițelele preparate în baie de ulei sau papanașii. Toate acestea și suratele lor au două mari neajunsuri: conțin prea multe grăsimi și duc lipsă de fibre. Nu este de mirare că îngreunează digestia, ducând la constipație.

Carnea și ouăle

Indiferent cum sunt preparate, carnea și ouăle abundă în proteine. Ceea ce este minunat, pentru că îți umplu convenabil stomacul până la următoarea masă. Dar, dacă nu sunt însoțite de verdețuri și legume bogate în fibre, senzația de preaplin îți poate cauza probleme.

Dulciurile

Fie că este vorba despre pralinele cu cremă din comerț ori despre brioșele preparate la cuptor cu ingrediente bio sau despre gogoșile prăjite în ulei, problema rămâne aceeași. Este vorba despre un conținut ridicat de zahăr și grăsimi saturate. Papilele gustative sunt fericite, dar colonul suferă.

Pâinea albă și făinoasele

Tot ceea ce conține făină albă – de la pâine la paste – nu are în contrapondere și un conținut satisfăcător de fibre. Deci petrece prea mult timp în colon și creează o avalanșă de senzații neplăcute în organism.

Alcoolul și cofeina

Majoritatea oamenilor trăiesc cu senzația că o cană de cafea le va da întotdeauna un impuls intestinelor. În realitate, ca și alcoolul, dacă nu este dublată de o stare bună de hidratare, cofeina poate bloca buna funcționare a sistemului digestiv.

Cum să scapi de constipație în mod natural

Laxativele vor cauza cu mare ușurință dependență, afectând capacitatea tractului digestiv de a se regla singur. Irită mucoasa și cauzează în timp o condiție numită melanosis coli. Această pigmentare în maroniu a mucoasei nu provoacă simptome, dar crește riscul de a dezvolta cancer colorectal.

Așadar, lupta cu constipația merită dusă pe un cu totul alt teren – stilul de viață - și folosind arme sigure și eficiente – obiceiurile sănătoase. Beneficiile vor fi astfel de durată și nici nu vor aduce după sine reacții adverse neplăcute.

1. Consumă fibre din belșug!

Sunt sigură că ai auzit de nenumărate ori acest îndemn, dar te-ai întrebat ce sunt de fapt aceste substanțe mult lăudate și unde le poți găsi? Te va surprinde poate să afli că se încadrează în categoria carbohidraților. Pentru că da, există și carbohidrați benefici pentru organism. Fibrele au origine vegetală și pot fi solubile sau insolubile, ambele foarte agile pentru a te feri de constipație. Legumele cu frunze verzi pot fi consumante în cantități generoase, deoarece nu au o încărcătura calorică mare și îi conferă bolului alimentar textura și compoziția indicată.

Pe lista de recomandări se regăsesc:

  • Fructele: merele, prunele, smochinele, căpșunile, perele
  • Tărâțele de psyllium, seminţele de chia, nucile
  • Cerealele integrale: grâul, hrişca, ovăzul
  • Orezul și leguminoasele: orezul brun, fasolea boabe, mazărea, năutul, lintea
  • Legumele cu frunze verzi: broccoli, varză, spanac
  • Legumele rădăcinoase: morcovii, ţelina, sfecla.

2. Bea apă din plin!

Aici, lucrurile sunt foarte simple. „Eu nu beau apă aproape niciodată”, „Mereu uit să beau apă” – persoanele care fac astfel de mărturisiri sunt și cele care suferă de constipație. Dacă nu susții un aport constant de apă, organismul absoarbe rezervele disponibile și lasă colonul uscat. Hidratarea este esențială pentru o digestie sănătoasă. Nu întâmplător, îți recomandam mai sus să consumi, de exemplu, și cafeaua alături de un pahar cu apă. 

Variante de lichide recomandate pentru a înlesni digestia:

  • Apa simplă
  • Apa infuzată cu fructe și ierburi aromatice (preferata mea)
  • Apa cu lămâie stoarsă
  • Ceaiurile de plante

3. Bazează-te pe probiotice!

Așa cum există carbohidrați buni, există și bacterii benefice. Probioticele sunt campioane la această categorie, pentru că au rolul de a popula tubul digestiv, refăcând structura florei intestinale. Ca urmare, digestia se produce cu mai mare ușurință, iar tractul intestinal este mult îmbunătățit. Iaurturile naturale care conțin culturi de Bifidus, murăturile și borșul sunt cele mai active surse naturale de probiotice.

4. Mișcă-te și tu pentru a încuraja mișcările intestinale!

Da, și intestinele tale se mișcă! Sau cel puțin și-ar dori să o facă... Fenomenul mișcării sub formă de unde, produse prin relaxarea și contractarea musculaturii intestinelor, se numește peristaltism și provoacă evacuarea corectă și eficientă a colonului. Aici, lucrurile depind de tine, căci activitățile tale fizice stimulează peristaltismul.

Alege tipul de mișcare care te reprezintă, iar dacă nu ești o persoană sportivă poți opta pentru mersul de jos zilnic, în sesiuni prelungite. Efectul dorit împotriva constipației îl va avea și masajul abdominal, pe care îl poți practica singur, chiar acasă. Așază-te comod pe spate, ține genunchii îndoiți și masează-te cu palmele pe abdomen în sensul acelor de ceasornic.

5. Două soluții rapide și eficiente

Cei care se confruntă cu constipație într-un mod care le afectează serios calitatea vieții vor spune: „Doamna doctor, am nevoie de o soluție pentru acum!”. Poți porni cu cele mai bune intenții pentru schimbarea stilului de viață, dar va dura puțin până vor apărea primele rezultate. Laxativele nu sunt recomandate, iar problema reprezentată de constipație este una arzătoare... Există totuși ceva ce poți face pentru a suplimenta rapid efectele noilor tale obiceiuri alimentare.

  • Ia 1-2 linguri de ulei de parafină seara, înainte de culcare. Va traversa tractul intestinal fără a fi absorbit de organism, deci va stimula eliminarea reziduurilor fără să adauge calorii în plus.
  • Lasă la fermentat peste noapte 500 ml de chefir în care să amesteci conținutul a 3 capsule de probiotice. Apoi consumă-l pe tot parcursul zilei următoare.

Nu lăsa niciodată jena să te oprească din a merge la medic sau din a căuta informații și soluții viabile pentru problema ta. Chiar când este vorba despre constipație. În definitiv, scopul este acela de a-ți asigura confortul și liniștea necesară pentru a deveni în fiecare zi o persoană mai bună, mai fericită.

La ELA CLINIC avem programul DIGESTIV SUPORT care îți oferă soluții și te îndrumă pas cu pas în călătoria ta către noi obiceiuri sănătoase.

Ai grijă de tine! Fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.