Nutriție terapeutică

Cum să scapi de diaree rapid și eficient

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

7 minute timp de citit

Când ne gândim ce alimente să combinăm, luăm în considerare riscurile de diaree. Nu o pierdem din vedere nici când facem bagajele de vacanță și avem grijă să fim pregătiți. Multe povești amuzante n-ar fi existat dacă n-am fi trecut prin pățanii cauzate de diaree. Dar există și reversul, căci poate fi simptomul unor afecțiuni serioase. Știai că diareea este și un posibil simptom de Covid-19?

Care sunt posibilele cauze pentru diaree?

Totul începe cu o durere abdominală și continuă de urgență la toaletă. Se consideră diaree atunci când apar mai mult de 3 scaune cu consistență moale, apoasă într-o singură zi. Uneori, povestea nu se termină aici, ci intervin și aliații preferați de diaree: greața, vărsăturile, febra.

Iată, așadar, o problemă digestivă care nu iartă pe nimeni. Poate suna șocant, dar statisticile indică faptul că în fiecare zi pe Glob mor 2200 de copii din cauza diareei cronice provocate de rotavirus. Este a doua vinovată pentru mortalitate la copiii de sub 5 ani, atât de grave sunt consecințele deshidratării pe care o induce în organism. 

Te confrunți des cu diaree sau traversezi chiar acum un astfel de episod?

Cauzele pot fi multiple. Poate fi vorba despre o afecțiune digestivă fără componentă infecțioasă: sindromul intestinului iritabil, boala celiacă, intoleranța la lactoză, diverse tipuri de colită, probleme pancreatice și altele.

Dacă suspectezi o astfel de problemă, vino la o consultație de evaluare inițială!

Click aici și programează-te!

La ELA CLINIC avem medici gastroenterologi care combină eficient dieta cu tratamentul pentru a te ajuta să obții cele mai bune rezultate.

Vezi aici Programul DIGESTIV SUPORT!

De asemenea, diaree pot raporta și pacienții care suferă de afecțiuni hepatice, renale, neurologice sau endocrine. Inclusiv tumorile canceroase pot determina o asemenea reacție în organism. Și virusurile precum rotavirus, citomegalovirus sau virusul hepatic se fac vinovate de episoade acute de diaree.

S-a constatat, de asemenea, că pacienții infectați cu Covid-19, pe lângă febră, tuse, oboseală, se plâng și de diaree, printre altele. Pe lista simptomelor cu o frecvență ușor redusă se regăsesc și durerile de cap, durerile musculare, durerile în gât, conjunctivita, pierderea gustului și a mirosului.

Dar cel mai des întâlnite sunt cauzele infecțioase reprezentate de bacterii (Salmonella, E.coli, Yersinia enterocolitica, Campylobacter) sau paraziți (Giardia). În special dacă ai consumat alimente alterate, fructe și legume nespălate corespunzător ori apă din surse neverificate. Le-am enumerat numai pe cele mai cunoscute, dar analizele de laborator vor demasca factorul infecțios cu maximă precizie.

De asemenea, nu excludem nici posibilitatea ca tratamentul medicamentos pe care îl urmezi – dacă este cazul – să aibă această reacție adversă. Numai medicul îți poate oferi diagnosticul corect în funcție de manifestările specifice.

Estențial este să reții că dacă simptomele persistă mai mult de 24 de ore sau dacă pe lângă diaree te confrunți cu greață, vărsături, febră sau amețeală ar trebui să mergi de urgență la un consult de specialitate.

Ce poți face pentru a reduce neplăcerile cauzate de diaree

1. Hidratează-te cu încredere!

În timpul episoadelor de diaree, corpul pierde multe lichide. Dacă raportul dintre acestea și lichidele consumate este invers proporțional, intervine deshidratarea, instalată când începi să îți simți gura uscată și când apare o senzație persistentă de sete. Așadar, bea lichide – în cantități mici, pentru a preveni agravarea problemei, dar repetă gestul constant. Alege apă plată la temperatura camerei în primă fază și adaugă săruri speciale de rehidratare.

Odată cu o ușoară ameliorare a simptomelor, poți opta pentru ceaiuri din plante: mentă, fenicul, mușețel, ghimbir.

2. Mânâncă puțin, dar des!

După ce ai trecut de un prim hop, poți face treptat trecerea către alimentele solide. Sistemul tău digestiv greu încercat are nevoie de un repaus, de aceea îți recomand să îi oferi alimente pe care le poate procesa fără efort. Pentru început, o supă clară de pui sau o supă de legume. Porții mici, dar consumate cu o frecvență mai mare, exact ca în cazul hidratării. Din cauză că prin diaree se elimină și parte din resursele de potasiu ale organismului, va trebui să te orientezi către banane sau cartofi fierți în coajă.

3. Protejează-ți flora intestinală!

Episoadele de diaree afectează echilibrul natural creat de microorganismele benefice cantonate în mod normal în intestin. Ele ajută la descompunerea resturilor alimentare și au rol în întărirea imunității, blocând dezvoltarea unor patogeni pe care îi ingerăm și îi trimitem astfel în tractul digestiv. Apelează la probiotice pentru a reface scutul reprezentat de flora naturală. Poți opta pentru suplimentele alimentare sau pentru alimente precum chefir.

Ce poți mânca în caz de diaree

Gustări:

  • Piure de morcovi
  • Brânză de vaci, telemea sau caș cu o felie de pâine prăjită

Feluri principale:

  • Orez cu legume fierte sau cu carne de pui
  • Carne slabă de pui, de vacă sau pește, fiartă ori pe grătar, cu garnitură de cartofi fierți în coajă
  • Macaroane cu brânză la cuptor

Ce alimente să eviți când ai diaree

  • Lactate sau brânzeturi fermentate (cașcaval, brânză cu mucegai etc.)
  • Fructe crude și legume proaspete
  • Varza, conopida, care sunt surse de fibre dure
  • Legume uscate, de genul fasole, linte, năut
  • Carne grasă, organe, conserve de carne sau de pește,
  • Ouă
  • Pâine proaspătă ori aluaturi cu drojdie
  • Cereale integrale
  • Sare în exces, zahăr și îndulcitori artificiali
  • Sucuri sau siropuri de orice fel, alcool
  • Condimente: piper, boia, muștar, ardei iute, hrean, usturoi, ceapă

În privința alimentelor mai puțin benefice pentru siluetă și sănătate, când ai diaree atenționările se transformă în interdicții. Este vorba despre acele alimente prăjite în grăsimi (chiftele, șnițele, gogoși), despre mezeluri, sosuri grase, rântașuri, prăjituri cu cremă, dulciuri care mustesc de carbohidrați.

Încearcă să fii atent nu numai la ceea ce mănânci, ci și la proveniența, starea sau modul de igienizare al alimentelor. O preocupare la acest capitol nu înseamnă altceva decât selectivitate și implicare atunci când vine vorba despre ceea ce îi oferi corpului tău.

Ai grijă de tine, fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.