Nutriție terapeutică

FODMAP - dieta terapeutică ce ameliorează simptomele digestive

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

4 minute timp de citit

FODMAP este acronimul unui grup de carbohidrați fermentabili (fructani, oligozaharide, dizaharide, monozaharide și polioli) care în digestia lor măresc cantitatea de gaz și lichid din intestin.

Dieta FODMAP constă în eliminarea anumitor alimente care sunt probabil slab tolerate de persoanele care suferă de sindromul intestinului iritabil și pot ameliora și unele simptome ale pacienților cu boala Crohn sau colită ulcerativă. Aceste alimente pot fi, de asemenea, legate de intoleranțele alimentare. Această dietă ajută la depășirea durerilor abdominale, a gazelor, a senzației de balonare, care sunt specifice acestor afecțiuni.

Cui se recomandă dieta FODMAP

Dieta FODMAP ameliorează simptomele digestive la pacienții cu o tulburare funcțională a intestinului și la cei cu afecțiuni gastrointestinale organice. Statisticile arată că 84% dintre pacienți au înregistrat o îmbunătățire a simptomelor digestive atunci când au urmat acest plan alimentar. În plus, după faza de reintroducere, peste 80% dintre pacienți pot tolera grâul, precum și laptele integral, iar peste 70% pot tolera leguminoasele și două porții de fructe cu conținut scăzut de fructoză, toate la aceeași masă.

Dieta FODMAP are multe beneficii pentru sănătate, dar și unele dezavantaje. Așadar, ai grijă dacă suferi de constipație. Această dietă este săracă în fibre și ar putea agrava simptomele. Sfatul meu este ca atunci când te hotărăști să urmezi acest plan alimentar să colaborezi cu un dietetician sau un nutriționist, alături de un medic, deoarece aceasta este o dietă foarte strictă care necesită reintroducerea și personalizarea treptate a anumitor grupuri de alimente.

Cum funcționează acest regim alimentar?

Medicul face împreună cu pacientul un bilanț al alimentației, după care scoate acele alimente care i-ar putea pune probleme. După câteva săptămâni, odată ce simptomele au dispărut, se reintroduc progresiv alimentele scoase.

Cu excepția alergiilor, cel mai bine este să nu scoți definitiv niciun aliment din dietă, pentru că, în timp, poți dobândi o adevărată intoleranță la respectivul aliment.

Mai mult decât atât, această dietă FODMAP - destinată doar să reducă din suferința bolnavilor - riscă să suprime din alimentație importante surse de vitamine, fibre și nutrienți cum e calciul.

Riscul în acest caz este ca această dietă să fie deturnată de la scopul ei principal și să fie adoptată la scară mare ca regim de slăbire, așa cum s-a întâmplat și cu regimul "fără gluten".

În plus, dietele super-restrictive au tendința de a izola oamenii care le urmează. Nu trebuie să uităm că a mânca înseamnă și a socializa.

Fazele dietei FODMAP

Faza 1 dieta strictă ar trebui să dureze aproximativ 6 până la 8 săptămâni. Apoi, este o chestiune de punere în aplicare a constatărilor din aceste săptămâni și determinarea pragului de toleranță FODMAP pentru alimente individuale.

Faza 2 este cea de reintroducere a alimentelor.

Faza 3 presupune o nutriție pe termen lung, în care îți cunoști limita de toleranță pentru alimentele individuale.

Dacă și tu vrei să-ți schimbi stilul de viață și alegi să-ți fim parteneri în acest proces, fă-ți chiar acum o programare la ELA CLINIC. Avem un program special dedicat persoanelor cu probleme digestive, DIGESTIV SUPORT, care îmbină monitorizarea medicală, analizele specifice de microbiotă și dieta FODMAP transpusă în rețete gustoase și sănătoase de către dieteticienii clincii.

Click aici și fă-ți o programare!

Ai grijă de tine! Fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.