Nutriție terapeutică

Alimente pentru creier. Câte dintre ele se află în dieta ta?

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

5 minute timp de citit

Creierul are grijă de gândurile noastre, ne controlează fiecare mișcare, respirație și bătaie a inimii. Lucrează 24/7. Iar pentru asta are nevoie permanent de combustibil. Și unul de calitate. De aceea astăzi o să-ți vorbesc despre cele mai bune alimente pentru creier.

La fel ca o mașină scumpă, creierul nostru funcționează cel mai bine atunci când primește combustibil premium. Acest combustibil provine din alimentele pe care noi le mâncăm. Conținutul lor este foarte important. Ceea ce mâncăm afectează direct structura și modul de funcționare a creierului nostru. Iar în ultimă instanță, ne afectează dispoziția.

Multă vreme, lumea medicală nu a recunoscut legătura dintre dispoziție (starea sufletească) și ceea ce mâncăm.

Din fericire, lucrurile au evoluat. Acum există chiar un domeniu înfloritor al psihiatriei nutriționale. Studiile făcute în acest domeniu arată consecințele și corelațiile dintre ceea ce mâncăm și starea noastră sufletească.

Alimentele de calitate, care conțin grăsimi bune, vitamine, minerale și antioxidanți hrănesc creierul și îl protejează de stresul oxidativ. Adică de radicalii liberi care ne pot afecta celulele.

Alimentele precum cele procesate sau rafinate sunt dăunătoare pentru creierul nostru. Pentru că, pe lângă faptul că ne dereglează organismul, ele provoacă inflamație și stres oxidativ.

Cum funcționează relația între ce mâncăm și cum ne simțim

Serotonina este un neurotransmițător care ajută la reglarea somnului și apetitului, dar și a dispoziției. Știai că 95% din serotonină este produsă în tractul gastrointestinal? Dar că tractul intestinal este căptușit cu sute de milioane de celule nervoase, știai?

Acum, că ai aflat, înțelegi de ce sistemul nostru digestiv ne ajută nu numai să digerăm mâncarea, ci ne influențează și emoțiile. 

Mai mult, funcționarea acestor celule nervoase – și producția de neurotransmițători precum serotonina – este puternic influențată de miliardele de bacterii „bune” care formează microbiomul. Adică flora noastră intestinală.

Aceste bacterii joacă un rol esențial în sănătatea noastră. Ele ne protejează de toxine și bacterii „rele”, limitează inflamația și influențează chiar și absorbția nutrienților la nivel intestinal. De asemenea, ele ajută la funcționarea axei creier-intestin.

Potrivit unui studiu care a comparat dieta Mediteraneană cu cea tipic occidentală, riscul de depresie este cu 25% mai scăzut în cazul persoanelor care au o dietă Mediteraneană. 

Care este explicația? Această dietă conține alimente pentru creier. Adică este bogată în vegetale, fructe, cereale neprocesate, pește și fructe de mare și conține cantități modeste de carne și lactate. Ea evită, de asemenea, alimentele procesate sau rafinate, omniprezente în dieta occidentală.

În plus, multe dintre aceste alimente neprocesate sunt fermentate și acționează ca probiotice naturale. Un exemplu edificator îl reprezintă măslinele în saramură.

Cele mai bune alimente pentru creier

Și pentru că nu vreau să-ți ofer doar niște sfaturi generale, iată și care sunt cele mai bune alimente pentru creier.

1. Pește gras

Peștele gras (somon, hering, macrou) este bogat în acizi grași Omega 3, care te protejează împotriva depresiei. Mânâncă pește gras de două ori pe săptămână. Este unul dintre cele mai bune alimente pentru creier.

2. Oleaginoase

Fie că sunt nuci românești, caju, migdale sau alune, oleaginoasele sunt surse excelente de vitamina E. Având capacități antioxidante, Vitamina E este capabilă să diminueze declinul cognitiv care se produce odată cu înaintarea în vârstă. Consumă-le crude și ai grijă la cantitate! Sunt foarte calorice.

3. Legume cu frunze verzi

Aici vorbim de: spanac, broccoli, varză de Bruxelles, lobodă, leurdă, urzici, și salată verde. Toate conțin magneziu, un mineral care joacă un rol cheie în transformarea glucidelor în energie.

4. Afine

Cercetările arată că afinele pot ajuta la protejarea creierului de daunele cauzate de radicalii liberi. În plus, au capacitatea de a reduce efectele bolii Alzheimer sau ale demenței. Studiile au demonstrat, de asemenea, că o dietă bogată în afine îmbunătățește atât funcția de învățare, cât și funcția musculară. 

Un creier bine hrănit cu mâncărurile lui preferate te va ajuta întotdeauna să fii sănătos și bine dispus. Așa că oferă-i combustibilul premium de care are nevoie.

Și dacă ai nevoie de sfaturi pentru un stil de viață sănătos, la ELA CLINIC te așteptăm cu programe de lifestyle coaching, concepute astfel încât să te ajute să te organizezi mai bine, să renunți la obiceiurile nesănătoase, să-ți crești nivelul de energie și să te simți mai bine.

Click aici și fă-ți o programare!

Ai grijă de tine, fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.