Nutriție terapeutică

Sfaturi de sărbători pentru persoanele cu diverse afecțiuni

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

6 minute timp de citit

Sărbătorile sunt cea mai minunată perioadă a anului, în care te relaxezi şi petreci timp cu familia și prietenii. Este, de asemenea, o perioadă în care se pune mult accent pe mâncare, ceea ce poate fi foarte stresant dacă eşti însărcinată, ai ficat gras, colesterolul mărit sau ai probleme digestive.

Persoanele cu probleme digestive trebuie să acorde o atenţie deosebită preparatelor specifice, care pot agrava afecţiunile. Disconfortul resimţit la nivelul stomacului, care se manifestă printr-o serie de simptome: senzaţie de balonare, greaţă, crampe, râgâituri şi aşa mai departe, apare imediat dacă exagerăm cu mâncarea.

5 afecţiuni digestive care se pot declanşa de sărbători

  1. pancreatita acută: se declanșează în urma consumului de alcool și grăsimi din belşug;
  2. BRGE (boala de reflux gastroesofagian): apare când mănânci mult și repede, condimentat, cu multă grăsime şi prăjeli în exces;
  3. colecistita: dacă mănânci ouă în exces și grăsimi;
  4. balonarea: când depășești cantitățile normale riști să te balonezi
  5. constipație sau diaree: poţi ajunge în una dintre situaţii din cauza combinațiilor nepotrivite sau preparatelor complicate.

3 soluții ca să treci cu bine peste sărbători

  1. Nu mânca toate bunătățile tradiționale odată! Împarte-le pe mai multe zile, atât cât durează sărbătorile.
  2. Savurează mâncarea în tihnă! Mestecă până la capăt, încercând să extragi cât de mult posibil din aroma alimentelor. Abia după ce ai înghițit tot ce aveai în gură, poți lua următoarea bucată din farfurie.
  3. Nu uita de principiile unei vieți sănătoase! De exemplu, toate activitățile casnice care implică curățenie, pregătirea mesei, primirea oaspeților, strângerea mesei și spălatul vaselor te vor ajuta să consumi o parte din caloriile ingerate. O plimbare pe jos poate să fie și relaxantă și benefică pentru sănătate.

Dacă și tu ai probleme digestive și ai nevoie de ajutor, te așteptăm în programul nostru DIGESTIV SUPORT.

Click aici și fă-ți o programare!

Atenție dacă ai ficat gras

Perioada sărbătorilor de iarnă îţi poate agrava şi boala de ficat gras, asta pentru că toate preparatele tradiţionale care se regăsesc pe masa de Crăciun şi de Revelion fac parte din categoria alimentelor contraindicate în caz de steatoză hepatică.

Sarmalele, friptura de porc, piftia, dar şi cozonacul sunt preparate pline de grăsimi nesănătoase care favorizează acumularea de grăsimi la nivelul ficatului. Totodată, acestea cresc şi nivelul colesterolului "rău" din sânge.

Asta însă nu înseamnă că nu te poţi bucura de mâncărurile de sărbătoare, ci că trebuie să adaptezi puţin reţetele, astfel încât să reduci aportul de grăsimi nesănătoase.

Ce să eviți ca să te bucuri de mesele îmbelşugate

  • Alcoolul, pentru că îngreunează activitatea normală de detoxifiere a ficatului, blochează arderea și eliminarea grăsimilor din corp și, mai mult, adaugă un plus de toxicitate în organism.
  • Sucurile de fructe și băuturile carbogazoase. Bea apă plată sau minerală, aromatizate cu lămâie și mentă, ceaiuri de orice fel neîndulcite, compoturi fără zahăr, cafea cu lapte degresat.
  • Prăjelile, deoarece se creează produși toxici pentru ficat și colon. Dă gust mâncării prin condimente aromate și nu din rântașuri și prăjeală!
  • Grăsimile trans. Alege mai degrabă unt și smântână cu un conținut redus de grăsime pentru gătit, în cantități limitate.
  • Mezelurile. Optează pentru friptură rece din carne slabă, pregătită la cuptor în crustă de condimente.

Dacă te confrunți cu boala de ficat gras, la ELA CLINIC avem un program special, CARDIOMETABOLIC SUPORT, dedicat persoanelor care suferă de această afecțiune.

Click aici și fă-ți o programare!

3 strategii pentru a trece cu bine de perioada sărbătorilor dacă eşti însărcinată

Dacă urmează să aduci pe lume un copil, în loc să te îngrijorezi şi să te gândeşti la ce ai voie sau nu ai voie să faci, transformă aceste zile de sărbătoare în unele cu adevărat speciale pentru tine.

  1. Respectă cele 3 mese principale ale zilei. Păstrează tot ce este mai gras pentru prima parte a zilei. Gustă, nu te lăsa pradă tentației de a goli platourile. În perioada sarcinii, bila se lenevește, în consecință și digestia este îngreunată. Consumă legume la fiecare masă ‒ conțin fibre care vor înlesni tranzitul intestinal. Pentru că tot e sezonul lor, poţi consuma și murături. Atenţie însă, murăturile conțin sare, deci pot crește tensiunea, de aceea trebuie consumate cu mare grijă.
  2. Fă mișcare. Aproximativ 15-20 de minute de plimbare după masa de prânz sunt ideale.
  3. Hidratează-te intens. Nu confunda însă sucurile, care conțin calorii ascunse, chiar şi cele proaspăt stoarse, care rețin tot zahărul din fructe, cu o sursă viabilă de hidratare. Apa plată, completată de ceaiuri, rămâne cea mai bună variantă.

5 lucruri de evitat dacă eşti gravidă de sărbători

  1. Nu mânca alimente prăjite, alege preparatele la grătar sau la cuptor.
  2. Nu consuma smântână de casă, optează întotdeauna pentru lactate pasteurizate.
  3. Nu consuma alimente crude. Anumite preparate tradiţionale au în componenţă carne crudă.
  4. Renunţă la icre și pește oceanic crud, chiar dacă este afumat sau marinat.
  5. Evită alcoolul. Poate determina apariția malformaţiilor la făt.

Dacă ești însărcinată și ai prea multe sau prea puține kilograme, dacă ai diabet gestațional sau pur și simplu vrei să ai o dietă echilibrată pentru sănătatea ta și a bebelușului tău, programul MATERNA, dedicat femeilor însărcinate, poate fi o soluție pentru tine.

Click aici și fă-ți o programare!

Ai grijă de tine! Fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.