Psihonutritie

Ortorexia – partea întunecată a mâncatului sănătos

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

6 minute timp de citit

Toată lumea știe că mâncatul sănătos are multiple beneficii pentru organism. Cum ar putea să aibă o parte întunecată? Din păcate, pentru unele persoane, această preocupare ajunge să devină o adevărată obsesie. Iar această obsesie are și nu nume: ortorexie.

Ce este ortorexia

Ai auzit cu siguranță de bulimie sau anorexie și știi că sunt niște tulburări de comportament alimentar. Deși face parte din aceeași familie, ortorexia a fost mult mai recent teoretizată. La modul general, ortorexia este caracterizată de dependența de consumul alimentelor sănătoase.

Denumirea de ortorexie provine din cuvintele grecești „orthos” (care înseamnă „drept”) și „orexis” (apetit sau poftă de mâncare). În momentul de față ortorexia nu este recunoscută oficial ca fiind o tulburare de alimentație. Dar este din ce în ce mai prezentă în practica de zi cu zi, sub diverse forme. Am întâlnit și eu în cariera mea de până acum persoane care încearcă cu orice preț să găsească variante de nutriție 100% sănătoase.

Unul dintre aspectele ortorexiei poate fi, de exemplu, obsesia de a consuma exclusiv alimente bio, organice. Cei care sunt afectați de acest mod de gândire nu mai mănâncă altceva decât produsele alimentare pe care le consideră pure, naturale.

Astfel, preocuparea pentru calitatea nutrițională a alimentelor pe care le consumăm se transformă dintr-un obicei sănătos într-o obsesie care alterează starea de bine.

Fără criterii oficiale de diagnostic, este dificil de estimat câte persoane suferă de ortorexie și dacă aceasta este o boală în sine sau face parte din tulburarea obsesiv-compulsivă. Studiile au arătat că multe persoane cu ortorexie suferă de tulburare obsesiv-compulsivă.

Ortorexia afectează calitatea vieții

Această atitudine față de mâncare poate fi alimentată de modul în care sunt interpretate anumite informații ori rezultate ale cercetărilor științifice. Pacienții dezvoltă opinii extrem de ferme despre fiecare tip de mâncare. Alimentele conservate trec deja pragul către artificial. Produsele procesate sunt considerate de-a dreptul periculoase.

Singura alternativă rămâne hrana bio sau organică. De fapt, pe măsură ce această ortorexia câștigă teren, lista cu alimente permise se micșorează simțitor. Inevitabil, se ajunge la o dietă cât se poate de restrictivă, care echivalează cu o posibilă condamnare la a deveni subponderal.

De asemenea, viața socială poate fi serios afectată. Așa cum bănuiești deja, mâncatul în oraș nu reprezintă o alternativă pentru persoanele care suferă de ortorexie. Prin urmare, ele se pot confrunta cu sentimentul de izolare sau pot suferi de depresie.

Alte caracteristici ale acestei tulburări de comportament alimentar sunt următoarele:

  • investirea a mai mult de 3 ore pe zi pentru planificarea și prepararea meniului pentru ziua următoare
  • condiționarea stimei de sine de respectarea acestui plan alimentar strict
  • experimentarea plăcerii de a mânca exclusiv atunci când meniul conține alimente conforme
  • sacrificarea relațiilor și a activităților preferate pentru a investi energia necesară în acest stil de viață
  • senzațiile de vinovăție, teamă sau chiar dezgust față de propria persoană atunci când intervin abateri
  • desconsiderarea celor care nu respectă aceleași principii.

Cum afli dacă suferi de ortorexie

În general, cei predispuși la ortorexie sunt vegetarienii convinși. La fel de multe riscuri comportă și cei care au încercat toate dietele posibile, în căutarea celei perfecte. Cu toate acestea, ortorexia amenință pe oricine este excesiv preocupat de mâncarea sănătoasă și dependent de sentimentul de control.

Ca să afli dacă și tu suferi de ortorexie, îți propun testul prezentat de Dr. Bratman în cartea sa Health Food Junkies. Răspunde pe rând întrebărilor de mai jos, acordând câte 1 punct fiecărui răspuns pozitiv:

  1. Îți petreci mai mult de 3 ore zilnic gândindu-te ce înseamnă alimentație sănătoasă? Dacă este vorba de 4 ore, acordă-ți 2 puncte.
  2. Îți faci întotdeauna planuri alimentare în avans?
  3. ți place mai degrabă ideea de a mânca decât senzația pe care o ai în urma consumului de alimente?
  4. Ai observat că, pe măsură ce calitatea dietei tale a crescut, calitatea vieții tale s-a diminuat?
  5. Ai manifestat mai multă strictețe în alegerile alimentare pe care le-ai făcut în ultima perioadă?
  6. Ai sacrificat lucruri care îți făceau altădată plăcere, pentru a te hrăni într-un mod pe care îl consideri corect?
  7. Ai un sentiment sporit de respect de sine atunci când mănânci alimente sănătoase? Îi consideri inferiori pe cei care nu se hrănesc sănătos?
  8. Te simți vinovat atunci când nu poți mânca în conformitate cu principiile tale?
  9. Dieta pe care ai adoptat-o îți restricționează viața socială?
  10. Când mănânci ceea ce ți-ai propus ai sentimentul de împăcare și de control total?

Dacă ai răspuns afirmativ la 2 dintre întrebările de mai sus, ai un risc crescut de a suferi de ortorexie. Dacă ai acumulat 4 puncte, te confrunți deja cu această tulburare. Așa că cel mai bine este să ceri ajutorul unui medic psihiatru sau al unui psihoterapeut.

La ELA CLINIC avem psihoterapeuți cu experiență, care te pot ajuta să depășești cu succes provocările cu care te confrunți și să-ți îmbunătățești calitatea vieții. Vezi și tu echipa noastră de psihoterapeuți!

Ai grijă de tine, fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.