Lifestyle

Nutrienții frumuseții. Care sunt cele mai bune alimente pentru ten

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

7 minute timp de citit

O siluetă de invidiat și de arătat la plajă, un ten strălucitor și un păr frumos. Nu în ultimul rând – energie și prospețime. Mai mult sau mai puțin în secret, toate ne dorim să bifăm aceste lucruri pe lista de dorințe. Și știm prea bine că presiunea crește în sezonul vacanțelor și al hainelor care lasă mai mult la vedere... Iată care sunt cele mai bune alimente pentru ten care te pot ajuta să îți îndeplinești visul.

Știința din farfurie. Cele mai bune alimente pentru ten

Știi că vitaminele, mineralele și alți compuși fac minuni... vizibile cu ochiul liber? Da, chiar stă în puterea lor să ofere strălucire, tinerețe și elasticitate pielii. Datorită efectelor antioxidante, detoxifiante, antiinflamatorii și regeneratoare la nivel tisular dovedite științific. Ți-am pregătit o listă cu vitaminele și mineralele pe care îți recomand să le incluzi cu toată încrederea în dieta zilnică. Unele sunt mai greu de digerat... însă numai din punct de vedere terminologic.☺

Carotenoidele

Ai auzit deja de beta-carotenul din morcovi, dar carotenoidele includ și luteina, licopenul, zeaxantina și altele. Reprezintă nici mai mult nici mai puțin decât cea mai răspândită familie de pigmenți naturali din plante. Ghidează-te după culoare și alege să consumi cât mai multe fructe și legume de culoare roșie, portocalie, gălbuie.

Sezonul cald îți pune la dispoziție o mulțime de variante: căpșuni, pepeni, piersici, caise, roșii, ardei, morcovi, cartofi dulci, varză roșie, iar toamna le vine rândul și dovlecilor, porumbului sau strugurilor. Dar carotenoidele se găsesc și în legumele și frunzele verzi, precum spanacul, broccoli, varza, pătrunjelul sau mazărea.

Flavonoidele

Sunt tot pigmenți vegetali, în principiu albastru, violet, verzui, însă pot reprezenta și acele tonalități de roșu sau portocaliu care nu sunt create de carotenoide. Le poți întâlni la tot pasul în acest sezon, pentru că sunt prezente în fructele de pădure, având proprietăți antiinflamatoare, anticancerigene, dar și antidepresive. De asemenea, se găsesc și în salată verde, castraveți, mere, țelină, cimbru. 

Tocoferolii

Acum vorbim despre clasa de compuși al cărei reprezentant de vază este vitamina E, capabilă să contracareze procesul de îmbătrânire declanșat de acțiunea radicalilor liberi. Sursele alimentare principale sunt uleiul de măsline, lintea, ficatul și carnea de vită.

Vitamina C

Este regina dezvoltării și a regenererării țesuturilor. Contribuie la vindecarea rănilor și la cicatrizarea plăgilor, ajutând activ la menținerea aspectului tânăr și sănătos al tenului. O găsești în spanac, broccoli, kale, varză de Bruxelles, ardei, pătrunjel, urzici, dar și în roșii, citrice sau fructe de pădure.

Vitaminele B

Complexul de vitamine B participă la metabolizarea carbohidraților, grăsimilor și proteinelor, dar și la creșterea și dezvoltarea normală a celulelor, în mod special la nivelul pielii și al părului. Ai grijă ca nucile, semințele (în special cele de dovleac), fasolea, ciupercile, soia, carnea slabă să facă parte din dieta ta.

Vitamina A

Pe lângă alte beneficii, ajută la diminuarea acneei sau la estomparea petelor pigmentare. Este direct implicată în susținerea aspectului sănătos al pielii, părului și dinților. Organismul tău o poate extrage din spanac, broccoli, morcovi, mango, papaya, portocale, lapte de vacă, ouă, brânză.

Zincul

Se remarcă drept un mineral atât de harnic în vindecarea leziunilor, încât acționează și pentru prevenirea sau atenuarea ridurilor. Consumă fructe de mare, cereale și paste integrale, orez integral sau carne roșie fără grăsime ca să beneficiezi de efectele sale.

Seleniul

Este vorba despre un alt mineral ale cărui calități de reducere a leziunilor și de prevenire a distrugerii celulelor îl transformă într-un aliat al tenului. Îl găsești tot în fructe de mare și în cereale, dar și în stridii, sardine, ton, ouă, carne de pui, fasole boabe, usturoi sau germeni de grâu.

Magneziul

Încetinește procesele care se produc în organism odată cu înaintarea în vârstă, reduce oboseala și stresul. Așa că ai toate motivele să îl vânezi cu încredere în alimente precum bananele, migdalele, semințele de dovleac sau de susan, spanacul sau tărâțele de grâu. (Acestea din urmă nu pentru a fi consumate ca atare, dar într-un terci cu lapte, iaurt și fructe sau nuci pot deveni de-a dreptul delicioase.)

Fierul

Cu ajutorul său, zahărul se transformă în energie și ne recuperăm mai ușor în urma efortului sau a oboselii. Iar tenul beneficiază și el de efectele revigorante. Îți recomand să consumi cu moderație carne de vită, ficat, scoici și creveți, dar și fasole verde, linte, mazăre, ciuperci, măsline, tofu sau nuci pentru fierul pe care îl conțin.

Sulful

I se mai spune și „mineralul frumuseții”. Face parte din compoziția cheratinei, acea proteină care conferă extra rezistență pielii, unghiilor și părului. Tu îl poți găsi în varză, fasole uscată, ceapă, usturoi, cartofi, spanac, fructe de pădure, banane, cireșe, struguri, dar și în gălbenușul de ou, lapte sau pește.

Acizii grași Omega-3

Pentru refacerea echilibrului lipidic al pielii și menținerea unui aspect tonic, ai nevoie și de grăsimi de calitate. Bucură-te, așadar, de câte o porție de pește, de avocado și de câțiva stropi de ulei de măsline pe salata favorită. Sardinele, somonul sălbatic, tonul, midiile, păstrăvul-curcubeu, macroul şi heringul sunt peștii cu cel mai ridicat nivel de Omega-3. Ca să maximizezi efectul asupra pielii, mănâncă peştele alături de salate și garnituri bogate în vitamina C, precum broccoli, varză de Bruxelles sau roşii.

Dacă ai nevoie de sprijin pentru a învăța să te hrănești în acord cu nevoile organismului tău, te așteptăm la ELA CLINIC cu programele de Nutriție Femei, create special pentru tine.

Click aici și fă-ți o programare!

Îți mulțumesc că m-ai însoțit în această călătorie în lumea frumuseții prin alimentație. Nu mi-am propus să plecăm în căutarea timpului pierdut, ci a beneficiilor din viitor. Nici în căutarea tinereții fără bătrânețe, pentru că nu cred că există așa ceva. Dar cu siguranță se poate să trăim și să îmbătrânim într-un ritm care să îi permită tenului nostru să strălucească la orice vârstă.

Ai grijă de tine, fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.