Nutriție terapeutică

Totul despre balonare – de la cauze la tratament

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

17 minute timp de citit

Balonare – când vine vorba despre ea, cu toții suntem experți: am trecut prin asta și avem o idee vagă despre cum ar putea trece. Însă senzația deranjantă revine iar și iar. În unele cazuri, există riscul să nu fie o simplă balonare. Este un simptom des întâlnit în multe afecțiuni... Ba chiar alături de alte semnale poate indica prezența unei tumori canceroase în zona abdominală. Cum facem diferența?

În ce constă de fapt această senzație de balonare?

Studiile consemnează că 31% din populația generală suferă de balonare. Dintre pacienții diagnosticați cu sindromul intestinului iritabil, peste 90% acuză prezența acestui simptom. Numărul femeilor afectate este mult mai mare decât al bărbaților. 

Durere de stomac sau de burtă. Impresia că o să pleznești din moment în moment. Distensie (umflare) abdominală. Meteorism. Presiune abdominală. Gaze sau aer în stomac și în intestine. Senzația de balonare poate fi descrisă în nenumărate moduri, care fac de fapt referire la aceeași problemă incomodă și supărătoare. Afectează partea de sus sau pe cea de jos a abdomenului ori se resimte în întreaga zonă. Uneori pare că șterge pur și simplu talia de pe harta corpului și se întrevede prin haine. Alteori se manifestă doar ca o senzație, fără a fi și fizic vizibilă. Sporește pe parcursul zilei și se domolește noaptea.

Cauzele pentru balonare pot fi de mai multe tipuri: medicale, funcționale sau alimentare.

Care sunt cauzele medicale pentru balonare?

Cauzele medicale ale balonării includ afecțiunile din sfera digestivă și genitală.

1. Afecţiunile sistemului digestiv

Gastrita cronică, boala de reflux gastroesofagian, sindromul intestinului iritabil, infecția cu Helicobacter Pylori, colecistita cronică, calculii biliari (pietrele/nisipul la bilă). Acestea sunt principalele boli gastrointestinale pe a căror listă de simptome veți vedea scris balonare la loc de cinste. De obicei, este însoțită de arsuri în stomac sau pe gât, înțepături sau tensiune în partea dreaptă a abdomenului, aciditate în exces, gust acru sau amar fără o cauză aparentă, senzația de foame dureroasă (când ne roade stomacul). Sau de tulburări ale tranzitului intestinal – cel mai frecvent diaree, dar şi constipaţie uneori – în cazul sindromului intestinului iritabil. 

Tot ceea ce poți face este să constați manifestarea și intensitatea simptomelor și să îți faci o programare la medicul gastroenterolog pentru a beneficia de un diagnostic corect. Și de tratamentul potrivit. Există numeroase articole cu sfaturi din bătrâni sau găselnițe de toate felurile ori produse-minune cu o compoziție îndoielnică ce promit rezultate rapide și sigure. Însă, tratate „după ureche”, aceste afecțiuni se pot agrava și pot avea o evoluție extrem de nefavorabilă.

La ELA CLINIC avem medici gastroenterologi care combină eficient dieta cu tratamentul în cadrul programului DIGESTIV SUPORT pentru a obține cele mai eficiente rezultate.

Click aici şi fă-ți o programare!

2. Disbioza (dezechilibrul florei intestinale)

Apare în timpul sau după tratamentul cu antibiotice. Poate fi determinată de enterocolită sau de toxiinfecțiile alimentare. Se produce și în cazul infecțiilor parazitare. Și o dietă haotică, săracă din punct de vedere nutrițional, îți poate afecta flora intestinală. Din nou, numai medicul gastroenterolog te poate ajuta să descoperi cauzele dezechilibrului și să le înlături corespunzător. Ia în considerare cu cea mai mare seriozitate recomandările de administrare a probioticelor, care susțin refacerea echilibrului florei intestinale.

3. Paraziţi intestinali

Paraziții își pot semnala prezența în intestin și prin intermediul senzației de balonare, pe lângă crampe, diaree, greață și oboseală. Spre exemplu, infecția cu giardia este una dintre cele mai întâlnite astfel de probleme. Analizele recomandate de medicul de familie pot indica o creștere a eozinofilelor în sânge. Se impune atunci un consult la medicul gastroenterolog. Testarea ulterioară, prin examenul coproparazitologic, ajută la stabilirea diagnosticului și a protocolului de tratament.

4. Intoleranța la gluten ori lactoză

Organismul poate răspunde în mod agresiv la gluten, o proteină din grâu, orz sau secară. De fapt, de cele mai multe ori reacțiile adverse se produc când consumăm produse de panificație, patiserie sau cofetărie ori mezeluri, conserve, semipreparate sau produse de tip fast-food. Din cauză că glutenul este folosit acum în exces pe scară largă ca produs de afânare și ameliorator de gust și de aspect. Pe lângă balonare, pot apărea diareea și durerile abdominale.

De asemenea, organismul tău poate să nu fie echipat cu tot ceea ce este necesar pentru metabolizarea în deplină siguranță a lactozei, un compus din familia glucidelor întâlnit în produsele lactate și în derivate. Mai exact, îți poate lipsi sau poate fi insuficient prezentă lactaza, enzima responsabilă cu procesarea lactozei. În consecință, te poți confrunta cu balonare, crampe, vomă, diaree, urticarie, chiar hemoragii.

În cazul ambelor tipuri de intoleranță alimentară tot medicului îi revine sarcina de a-ți oferi un diagnostic verificat și bine documentat. Nu te grăbi să te autodiagnostichezi pentru simplul motiv că sunt niște afecțiuni intens mediatizate în ultima vreme.

Dacă bănuiești o astfel de intoleranță sau ai făcut tot ce ți-a stat în putință și nu reușești să găsești cauza pentru care simți un permanent disconfort abdominal, vino la o consultație de evaluare inițială. Poți continua apoi monitorizarea în cadrul programului DIGESTIV SUPORT, conceput special pentru persoanele cu astfel de probleme abdominale.

5. Boli hepatice, pancreatice sau genitale

Din păcate, episoadele prelungite de balonare pot semnala inclusiv prezența cancerului din sfera abdominală. În astfel de situații, apar și alte semne alarmante, precum durerile toracice sau abdominale persistente, febra, vărsăturile, diareea, pierderea nejustificată în greutate, pierderile de sânge prin scaun. Dar nu aștepta să ajungi în situații limită, ci mergi periodic la medic.

Care sunt cauzele funcționale pentru balonare?

Cauzele funcționale ale balonării țin de stilul de viață și de felul în care obișnuim să mâncăm, de cele mai multe ori sub influența stresului.

1. Mesele zilnice dezordonate

Pe lângă efectul extraordinar asupra controlului greutății, disciplina meselor contribuie la menținerea unei stări constante de bine pe parcursul zilei. Nu de puține ori, agenda încărcată, stresul ori poftele nestăvilite – chiar dezinteresul, de ce sa nu recunoaștem? – ne împiedică să respectăm un program echilibrat al meselor.

Ți se întâmplă să sari peste micul dejun, să înlocuiești prânzul cu covrigei, pateuri, biscuiței și să mizezi totul pe cină? Între mesele și gustările neregulate, care se distanțează prea mult, se produce o secreție acidă gastrică și biliară, iritantă pentru stomac și pentru colon. Printre altele, determină și balonare.

Ți se întâmplă să înfuleci pe fugă, din picioare, la volan sau în metrou? Când mănânci prea repede și nu apuci să mesteci bine fiecare îmbucătură apare fenomenul de aerofagie – așa se numește când înghiți și aer odată cu mâncarea. Stomacul se vede pus în dificultate și după masă își face apariția și acea stare de balonare.

Ți se întâmplă ca atunci când într-un final te așezi la masă sau pe canapea să balotezi mâncarea de parcă s-ar anunța foamete mondială? Stomacul nu are o mărime mai mare decât a pumnului tău. Nu este de mirare că atunci când mănânci prea mult apare și senzația de balonare.

2. Creșterea în greutate

Te-ai îngrășat în această perioadă? Kilogramele acumulate și depozitele de grăsime își fac de obicei simțită prezența din plin în zona abdominală. Stomacul este supus unei presiuni în creștere, lucru pe care tu îl simți sub formă de balonare. Așadar, greutatea prea mare nu se manifestă doar pe cântar sau în aspectul ori mărimea hainelor. Nu este un simplu număr sau o chestiune estetică. De reținut că balonarea este una dintre cele mai mici probleme medicale sau doar începutul suferințelor fizice cauzate de kilogramele în exces.

3. Sedentarismul

Un stil de viață sedentar se va reflecta și asupra modului de funcționare al sistemului digestiv. Exercițiile fizice sau simplele plimbări desfășurate zilnic au rolul de a susține mișcările colonului (peristaltismul). Pe de altă parte, motilitatea intestinală problematică va fi consecința activității fizice reduse. Iar așa se creează condițiile favorabile pentru balonare și constipație.

4. Deshidratarea

Apa ajută la disoluția hranei, înlesnește absorbția nutrienților și ușurează traseul reziduurilor prin intestin. Prea puțină apă consumată în raport cu necesarul zilnic va reduce eficacitatea tractului digestiv. În consecință, ne confruntăm cu constipația, care întreține senzația de balonare, de preaplin. 

5. Sindromul premenstrual

90% dintre femei se confruntă în anumite perioade ale vieții lor cu stări supărătoare – de diferite intensități – care anunță menstruația. Balonarea ocupă primul lor în ordinea prevalenței acestor simptome, urmată de crampele abdominale, durerile de cap, oboseală și iritabilitate. Este firesc așadar ca senzația de balonare să apară în acest context, câteva zile pe lună. Acum se manifestă totodată și cele mai persistente pofte, care își aleg ca țintă ciocolata, prăjiturile, produsele de patiserie. Consumând alimente care conțin sare, zahăr sau carbohidrați în exces nu facem altceva decât să încurajăm retenția de apă care întreține și sporește neplăcuta stare de balonare.

Ce alimente îți pot provoca balonare?

Balonarea poate fi provocată și de mâncăruri sau combinațiile de ingrediente care provoacă reacția de balonare în organism. Iată mai jos care sunt acestea.

1. Carbohidrații simpli

Organismul uman digeră și procesează pâinea, pastele, pateurile și pe rudele lor preparate cu făină albă într-un ritm accelerat, pentru a favoriza absorbția rapidă a glucidelor în sânge. În timpul acestui proces solicitant pentru sistemul digestiv apare și balonarea.

2. Lactatele

Nu trebuie să ai intoleranță la lactoză ca produsele lactate și derivatele lor să îți provoace balonare. Lactoza necesită un efort suplimentar la digestie, iar acest fapt este valabil pentru toată lumea și poate fi resimțit prin disconfort abdominal.

3. Grăsimile

Organismului nu îi plac extremele. Dacă glucidele simple sunt prea rapid digerate, carnea grasă, mezelurile, tocăturile pe de altă parte se descompun într-un timp mai îndelungat. Și – ai ghicit – intervine efectul de balonare.

4. Fibrele

În majoritatea cazurilor vei găsi fibrele exclusiv la categoria „așa da”. Însă nici în privința lor nu sunt recomandate excesele. Atunci când mănânci prea multe crudități, cereale integrale sau leguminoase uscate (fasole, năut, soia, linte) fără să menții în paralel o stare bună de hidratare, apar constipația și balonarea.

5. Sarea, zahărul și diferiții conservanți, coloranți, E-uri

Mâncarea de tip fast-food, semipreparatele ori gustările sărate din comerț conțin cantități îngrijorătoare de coloranți, conservanți, potențatori de aromă și alte substanțe demne de un dicționar de chimie. Toate acestea afectează flora și mucoasa intestinală, provocând balonare. În plus, au și sare din plin, ceea ce determină retenția de apă. Efecte similare au și fructoza sau îndulcitorii artificiali în exces, cum ar fi sorbitolul, maltitolul, xilitolul, aspartamul. 

Băuturile acidulate – fie ele șampanie, prosecco, bere sau sucuri – se fac de două ori vinovate de balonare. O dată din cauza gazului, a doua oară din cauza conținutului mare de zahăr.

5 sfaturi pentru reducerea senzației de balonare

  1. Bucură-te de mâncare, dar cu măsură!

Respectă cele 3 mese principale pe zi și ia 2 gustări intermediare atunci când mesele sunt prea îndepărate. Stomacul va avea astfel o activitate constantă, dar ponderată, fără niciun motiv de a secreta suc gastric în exces. La masă, mânâncă încet, mestecând bine fiecare îmbucătură și savurând gustul alimentelor. Propune-ți să detectezi momentul în care începe să se instaleze senzația de sațietate, iar odată ajunsă acolo oprește-te.

  1. Amintește-ți să bei apă pe tot parcursul zilei!

Apa plată simplă, cea infuzată cu fructe sau plante aromatice ori ceaiurile neîndulcite sunt lichidele după care tânjește sistemul digestiv. Cu aceeași ardoare cu care disprețuiește sucurile acidulate.

  1. Ascultă-ți corpul!

Pe mine mă balonează varza, pe tine te pot balona nucile și alunele, iar pe altcineva ciupercile. Notează-ți în jurnalul alimentar ce ai mâncat în dățile în care te confrunți cu disconfortul abdominal și încearcă să le eviți pentru a testa alternativa. Pentru început, scoate din meniu alimentele care îți produc neplăceri, apoi reintrodu-le treptat, în cantități mici, respectând în paralel și restul recomandărilor pe care ți le-am oferit.

  1. Renunță la fumat și la cafea sau alcool în exces!

Toate acestea au un efect iritant asupra sistemului digestiv. Din păcate, balonarea este una dintre cele mai mici probleme pe care ți le pot cauza, deci ai mult mai multe motive pentru a face o schimbare.

  1. Introdu mișcarea în programul tău de zi cu zi!

Sub diferite forme – de la mersul pe jos la alergat în parc, de la exercițiile făcute în fața televizorului la antrenamentul la sală, de la dans la sporturile de echipă. Alege ce îți place să faci și intră într-un ritm susținut, pentru ameliorarea simptomelor digestive, dar și pentru accelerarea metabolismului și slăbit sau menținere.

Ce mănânc atunci când sunt balonat?

Le-am acordat atenție extinsă tuturor cauzelor care produc balonare, pentru că simpla identificare și eliminare a lor – în special a celor alimentare – ar trebui să te ajute să scapi de această senzație sâcâitoare. Dar ce se întâmplă dacă ceva ce ai mâncat în oraș ori într-o vizită îți creează neplăceri? Ori dacă sindromul premenstrual își face de cap... în burta ta?

Ți-am pregătit o listă de alimente sigure, un adevărat balsam pentru abdomenul greu încercat. Orientează-te asupra mâncărurilor pregătite în casă din ingrediente simple, cât mai naturale, fără conservanți și aditivi.

  • Carne slabă de pui, pește sau curcan, fiartă sau la cuptor
  • Supe clare degresate, ciorbe de legume și de zarzavaturi
  • Lactate ușoare, cu un conţinut redus de grăsimi: brânza slabă de vaci, iaurtul sau laptele bătut, kefirul ori sana moderat degresate
  • Garnituri de legume fierte sau pregătite la abur
  • Fructe bine coapte sau coapte la cuptor ori fierte în compoturi, dar fără adaos de zahăr

Dacă nu ai timp să gătești acasă, îți recomand cu cea mai mare încredere mâncarea de la ELA BISTRO. Acesta este un restaurant cu livrare pe care l-am înființat anul trecut tocmai pentru a veni în întâmpinarea persoanelor cu diverse probleme de sănătate sau care vor pur și simplu să aibă o alimentație cât mai sănătoasă și mai naturală. Sunt mâncăruri gătite ca acasă, fără conservanți, aditivi, zahăr, sosuri sau grăsimi în exces, după rețete pe care le verific personal.

Nu uita totuși că atunci când balonarea este însoțită și de alte simptome singura variantă rămâne vizita la medic.

Profită de fiecare masă pentru a-i furniza corpului tău combustibil și plăcere sau alinare atunci când se ivesc anumite provocări digestive. Dar nu te comporta ca grecii din epopeea lui Homer, oferindu-i organismului tău mese copioase, dar în care se ascund, ca într-un cal troian, ingrediente periculoase pentru sănătate.

Dacă vrei să urmărești webinarul pe care l-am susținut despre balonare, te invit să dai click pe videoul de mai jos:

Ai grijă de tine! Fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.