Psihonutritie

Cum identificăm obiceiurile nesănătoase. Soluții și idei practice

Andreea CoțofanăAndreea Coțofană

Andreea Coțofană

8 minute timp de citit

Salut! Sunt Andreea Coțofană, coach și tehnician nutriționist la ELA CLINIC. Îmi propun în acest articol să împărtășesc cu tine câteva strategii de lucru de conștientizare a dependențelor și mecanismelor de coping dezadaptative care funcționează minunat pentru clienți în ședințele de coaching.

"Suntem jucători într-un joc pe care nu-l înțelegem. Cea mai mare parte a gândirii noastre este sub conștientizare. Acum cincizeci de ani, oamenii ar fi putut presupune că suntem căpitanii propriilor noastre nave, dar, de fapt, comportamentul nostru este adesea trezit de context în moduri pe care nu le putem vedea. Tendințele noastre ne determină frecvent să ne dorim lucruri greșite. Percepțiile și amintirile noastre sunt alunecoase, mai ales despre propriile noastre stări mentale. Liberul nostru arbitru este limitat. Avem mult mai puțin control asupra noastră decât credeam. "

Fragment preluat din New York Times, de David Brooks

A face față unei emoții (tristețe, singurătate, plictiseală, ură, agresivitate, resemnare etc) înseamnă a face o modificare specifică mental, emoțional sau fizic, pentru a gestiona sau a ne adaptata la ceva care provoacă stres.

Un mecanism de adaptare (coping) este un proces care ne face adaptarea la stres mai lină.

Strategiile pe care le aplicăm în astfel de cazuri ne oferă impresia că avem controlul asupra modului în care ne simțim și ne comportăm.

Câteva exemple de mecanisme de coping sunt: comportamente de dependență (mâncatul excesiv, băutură, fumatul etc), jocul de noroc, negarea, umorul, atacul, evitarea, supracompensarea, umilința, auto-blamarea, evitarea, disocierea, focalizarea pozitivă sau negativă, evadarea în filme, cărți sau imaginație, intelectualizarea , deconectarea, adormirea, agresivitatea pasivă, reprimarea.

Stresul este o problemă serioasă pe care o trăim în aceste zile. O ființă umană nu poate prospera într-o atmosferă de stres excesiv. Când o ființă umană intră într-o stare de suferință, starea de bine se diminuează. Așadar, este firesc să își dorească să schimbe situația dureroasă cât de repede poate.

Nevoia ființei umane este de a evita durerea. Cum majoritatea dintre noi sunt pradă ale acestor dependențe, ne ia adesea ani înainte să vedem prețul pe care îl plătim pentru dependența noastră și abia atunci ne trezim îndurerați.

Spre exemplu: Nu reușim să reglăm emoțiile care ne fac să ne simțim inconfortabil și atunci recurgem la alternative pe care le avem la îndemână, cum ar fi consumul de alimente procesate, nesănătoase din punct de vedere nutritiv.

Astfel, ajungem cu timpul, repetând comportamentul, să ne facem un obicei din a mânca atunci când ne simțim inconfortabil. Acest mecanism dezadaptativ rezultă în timp kg nedorite.

Conștientizarea este necesară pentru a ne da seama că mecanismul de coping este o problemă care ne rănește pe noi și pe oamenii din jurul nostru.

Iată câteva tehnici menite să te ajute în descoperirea și vindecarea mecanismelor de coping dezadaptative.

1. Fii curios, încearcă să revii la durerea inițială și să o înțelegi

Știu că nu suna tocmai ușor, însă pentru a produce o eliberare de un obicei ce nu servește pe termen lung este necesar să te uiți în primul rând la ce anume a dat naștere acelui comportament dezadaptativ. Corecția acestuia fără a înțelege sursa care a provocat dezechilibrul va fi greu de susținut și nu va fi eficientă pe termen lung.

În realitate, durerea nu este deloc o amenințare la adresa vieții noastre.

Putem să o considerăm un mecanism de feedback. Ne dă informații despre mediul nostru, despre cum ne simțim, astfel încât să putem face schimbările necesare pentru a ne regăsi buna stare.

Disconfortul în urma durerii nu este permanent. Nu-ți fie teamă că te vei bloca în acel loc negru și nedorit. Sentimentele „negative” persistă doar dacă noi opunem rezistentă și ne luptăm cu mintea.

Continuarea obiceiurilor nesănătoase nu ajută la elucidarea realei probleme. Astfel, nu vei putea lua niciodată măsurile potrivite pentru a te vindeca de durerea care adoptă aceste comportamente de coping.

Dacă dorești să faci o schimbare de lungă durată și să vindeci durerea este necesar să te uiți de unde provine aceasta.

La ELA CLINIC am înțeles nevoia oamenilor de a trata problemele și în spectrul emoțional și psihic. Astfel, îți punem la dispoziție coach și psihologi pentru a găsi tot suportul necesar de integrare a procesului de vindecare.

Doar parcurgând un ciclu complet, ce implică și lucrul cu emoțiile și gestionarea acestora va produce o transformare sustenabilă și sănătoasă.

2. Observă ce te face să te simți mai bine

Fă o lista cu ceea ce te face să te simți mai bine în momentele de stres sau plictiseală.

  • Cum reușești să treci peste suferință?
  • Ce faci mai exact?
  • Cum ar putea aceste lucruri să fie mecanisme care nu te ajută pe termen lung ?
  • Ce dezavantaje există când recurgi la aceste mecanisme pentru a te simți mai bine?
  • Dar, ce avantaje există?

Făcând acest exercițiu, putem deveni conștienți de unele dintre mecanismele noastre de coping.

De asemenea, ne deschidem mintea suficient de larg pentru a vedea partea umbrelor din strategiile noastre, inclusiv instrumentele de care ne-am atașat.

Conștientizarea este agentul principal pentru schimbare.

3. Fii conștient de ce faci alegerile pe care le faci

Este important să devii conștient când te angajezi într-un mecanism de coping . Mai bine alegi să o faci conștient decât să o faci în mod inconștient.

Acest lucru poate suna ciudat, dar libertatea de alegere este cu adevărat importantă în acest proces de conștientizare și de schimbare a obiceiurilor nesănătoase .

După exersarea acestui lucru de câteva ori, poți să simți pe deplin acea libertate de alegere ( de ex: aleg să mănânc o înghețată pentru a-mi liniști mintea).

Îți propun totuși să alegi un mecanism de coping care ar putea fi mai benefic ( ex: aleg să fac un duș rece sau o baie fierbinte pentru a-mi liniști mintea și a fi mai prezent în corp).

Înainte de a te angaja într-un comportament, observă scopul pe care îl ai din spatele acțiunii.

Reține: durerea nu este o amenințare. În schimb, este un mecanism de feedback care ne alertează.

Ar fi mai bine să o explorăm în mod proactiv. Putem să găsim opțiuni sănătoase pentru transformarea amenințării reale, decât să găsim orice cale pentru a scăpa de durere prin nenumărate obiceiuri nesănătoase greu de controlat.

Într-un final, dacă trăim o viață în care tot ceea ce facem este să facem față durerii, nu se poate numi viață, vindecarea trebuie să se producă.

Aceste mecanisme țin la distanță atât riscul unei noi dureri, cât și șansele de a avea o viață cu adevărat fericită.

Te aștept la grupul de suport din cadrul ELA CLINIC unde abordăm cu blândețe și răbdare aceste subiecte și împreună găsim soluții ce funcționează pentru a echilibra și a crea o viață mai sănătoasă.

Resurse:
Gabor Maté „Minți împrăștiate”
https://www.psychologytoday.com/
Melody Beattie „Renunță la Codependență”

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.