Lifestyle

Cum să evităm indigestia de Paște

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

9 minute timp de citit

De Paște, ne bucurăm să fim alături de familie și de prieteni, în jurul meselor îmbelșugate, pline cu produse tradiționale. Sunt nelipsite friptura sau stufatul de miel, drobul cu organe și verdețuri de sezon, ouăle roșii, pasca și cozonacul.

Din nefericire, mii de români apelează serviciul de ambulanță în perioada sărbătorilor. O bună parte dintre solicitări vin de la persoane care acuză probleme digestive cauzate de excesul de preparate consumate, deseori, alături de băuturi alcoolice sau carbogazoase. Dar și o simplă senzație de disconfort îți poate strica dispoziția... Te invit să descoperi în acest articol ce poți face pentru a te asigura că și sistemul tău digestiv se bucură în tihnă de sărbători.

Ce este, de fapt, indigestia: de ce apare și cum se manifestă

Simți un preaplin în stomac sau o senzație de disconfort în timpul mesei ori după ce ai mâncat? E posibil să ai o indigestie. Indigestia – numită și dispepsie – se manifestă prin disconfort sau durere în abdomenul superior. Alte simptome sunt balonarea, eructațiile și gazele, greața și vărsăturile, un gust acid în gură. De multe ori, persoanele afectate de indigestie acuză o senzație de arsură adâncă în stomac sau în piept.

Indigestia poate afecta persoanele de toate vârstele. Ești mai expus unor astfel de provocări dacă suferi de reflux gastroesofagian, ulcer, gastrită, afectarea vezicii biliare, sindromul colonului iritabil, pancreatită cronică, ficat gras sau diabet. De asemenea, stresul poate fi un factor agravant al simptomelor digestive. O altă categorie de persoane vulnerabile este cea a femeilor însărcinate, predispuse la indigestie în al doilea și în ultimul trimestru al sarcinii. În acest caz, problemele pot fi cauzate de hormonii care relaxează mușchii tractului digestiv, dar și de presiunea pe care o pune fătul în creștere pe stomac.

Dar multe dintre cauzele declanșatoare ale indigestiei țin de comportamentul nostru alimentar. Spre exemplu, riscul crește atunci când mâncăm prea mult, prea repede sau pe fondul stresului. Indigestia este cauzată atât de excesul alimentar, cât și de consumul de alcool sau de preparatele care abundă în grăsimi nesănătoase.

Ce poți face pentru a preveni indigestia sau pentru a calma simptomele

Digestia poate fi ajutată cu câteva obiceiuri sănătoase privind alimentele și băuturile pe care le consumi, orele la care iei mesele, programul tău de mișcare.

Mănâncă puțin și încet

Încearcă să mănânci cantități mici și servește masa mai des, astfel încât stomacul să nu lucreze din greu într-o singură repriză. Mănâncă fără grabă. Obișnuiește-te să nu vorbești în timp ce mesteci și nici să înghiți îmbucături mari, nemestecate suficient. Altfel, poți înghiți și prea mult aer, ceea ce contribuie la indigestie. Ține cont că digestia începe din gură, cu ajutorul salivei. Mestecă mâncarea cât mai bine, iar stomacul tău nu va fi nevoit să muncească în plus.

Evită să porți haine strânse în timpul mesei. Acestea pun presiune asupra stomacului, ceea ce poate face ca alimentele pe care le-ai consumat să se deplaseze înapoi în esofag. În același timp, nu este indicat să îți desfaci cureaua în timpul mesei. Dacă simți să o faci, este, cel mai probabil, din cauză că porțiile de mâncare sunt prea mari sau prea consistente.

Planifică odihna și mișcarea în funcție de ora mesei

Nu te întinde și nu te culca imediat după ce ai mâncat. Evită cinele și gustările târzii în noapte și așteaptă cel puțin 3 ore după ultima masă a zilei înainte de a merge la culcare. Nici exercițiile fizice nu sunt recomandate când ai stomacul plin. Fă mișcare înainte de masă sau la cel puțin o oră după ce ai mâncat. Ideal ar fi să îți rezervi un interval de relaxare după fiecare masă. Bea un pahar de apă sau hidratează-te cu o cană de ceai călduț. Poți porni într-o plimbare de 10-15 minute.

Evită băuturile sau alimentele cu efecte dăunătoare pentru stomac

Mâncărurile condimentate pot provoca indigestie. Alimentele picante în sine nu cauzează probleme digestive, dar le pot agrava pe cele existente. Ardeiul sau boiaua iute le pot crea neplăceri mai ales persoanelor care suferă de reflux gastric sau de sindromul colonului iritabil. Încearcă să renunți la piper, boia iute sau chilli atunci când prepari carnea de miel și să îi dai un gust subtil, dar delicios, cu o combinație de ierburi aromatice, în funcție de preferințele tale. Ia în considerare menta, rozmarinul, tarhonul, ienibaharul, cimbrul ori salvia.

Roșiile sau citricele cresc în exces producția de acid gastric și se pot face vinovate de neplăcutele arsuri digestive. Înlocuiește salata de roșii cu ceapă cu o variantă mai prietenoasă cu stomacul. Alege o salată verde proaspătă și amestec-o, pentru savoare, cu alte frunze de sezon: leurdă, spanac, lobodă sau untișor. Pe post de dressing, folosește câteva pufuri dintr-un ulei de măsline extravirgin infuzat cu ierburi aromatice (îl poți prepara chiar acasă) sau un amestec de iaurt cu muștar.

Dacă îți place carnea de miel, alege bucățile cele mai slabe, precum mușchiul, cotletul sau pulpa, și îndepărtează zonele vizibile de grăsime înainte de preparare. Pregătește friptura la cuptor, fără adaos de grăsime. Sau poți înlocui pur și simplu carnea de miel cu cea de curcan.

Limitează prăjelile, sosurile și rântașurile

Vrei să faci salată de pui cu legume sau ouă umplute? Evită maioneza și înlocuiește-o cu un sos de iaurt cu muștar sau cu un amestec fin de avocado cu ceapă verde pentru ouăle umplute. Evită să servești cartofi prăjiți sau alte garnituri preparate în baie de ulei. Salata de sezon de care îți vorbeam este un partener de nădejde, sănătos și prietenos cu stomacul. Aceleași verdețuri (spanacul, ștevia, loboda, leurda, urzicile) pot fi înnăbușite sau sotate cu un strop de ulei de măsline.

Observă ce mâncăruri îți provoacă neplăceri și încearcă să le elimini din meniul tău. Consumă cantități cât mai mici de alcool și evită băuturile carbogazoase.

Gestionează stresul altfel decât prin mâncare

Chiar dacă de sărbători ești, de obicei, alături de persoanele cele mai dragi, și aceste zile pot fi încărcate și solicitante. Nu căuta să mănânci mai mult și mai sățios atunci când stresul te împinge către frigider. Alege să guști din preparate în cantități reduse, iar apoi umple-ți timpul cu activități relaxante.

După masă, poți porni împreună cu familia la o drumeție prin natură sau la o plimbare în parc. Joacă-te cu cei mici, urmărește un program amuzant în compania prietenilor, bucură-te de muzică, de lumina soarelui și de liniștea din grădină.

Ce să faci dacă indigestia devine supărătoare

De cele mai multe ori, indigestia se calmează în câteva ore și nu este nevoie de tratament specializat. Dar durerile severe de stomac sau în partea din dreapta sus ori care înconjoară abdomenul ca o bară, pierderea apetitului, greața, vărsăturile și scaunele modificate pot deveni motive de îngrijorare. Dacă simptomele persistă sau se înrăutățesc, apelează la doctorul de familie sau la serviciul de ambulanță.

Dacă îți dorești să ții sub control sau să te vindeci definitiv de problemele digestive, îți recomand programul de nutriție terapeutică Digestiv Suport pe care l-am creat la Ela Clinic. Se adresează tuturor persoanelor cu afecțiuni digestive cronice precum gastrită, boală de reflux gastro-esofagian, hernie hiatală, diverticuloză, colită de fermentație sau sindrom de intestin iritabil. Îți va aduce schimbarea mult dorită în cazul în care ai primit unul dintre aceste diagnostice sau te confrunți cu balonare și gaze în exces, dureri abdominale, diaree sau constipație, arsuri gastrice sau reflux ori cu alte simptome digestive, mai ales în perioadele stresante fizic, psihic sau emoțional.

Click aici și fă-ți o programare!

Încearcă să te apropii în fiecare zi câte puțin de alegerile potrivite pentru tine. Descoperind cum să mănânci în acord cu nevoile tale nutriționale, îți îmbunătățești calitatea vieții și reduci sau elimini definitiv simptomele supărătoare.

Ai grijă de tine, fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.