Nutriție terapeutică

Cum prevenim bolile digestive

Daniela AlecuDaniela Alecu

Daniela Alecu

10 minute timp de citit

Bolile sistemului digestiv au devenit din ce în ce mai frecvente. Asta deoarece stilul nostru de viață este influențat de industria alimentară actuală. Consumăm în general alimente procesate, grăsimi saturate, pline de zaharuri concentrate și cu absorbție rapidă.

Unele boli digestive au componente genetice, altele apar din motive necunoscute. Unele afecțiuni ale sistemului digestiv pot fi însă prevenite cu soluții simple, cum ar fi schimbarea dietei prin modificarea obiceiurilor alimentare și comportamentale. Sunt Dr. Daniela Alecu, medic rezident gastroenterolog și tehnician nutriționist în cadrul ELA CLINIC, și astăzi o să vă vorbesc tocmai despre aceste soluții.

Alimentele și stilul de viață au un impact direct asupra sănătății noastre digestive. Dacă sistemul nostru digestiv funcționează eficient, sănătatea și sentimentul nostru de bunăstare sunt îmbunătățite.

Ce face sistemul digestiv?

Sistemul digestiv ajută organismul să descompună alimentele, astfel încât să poată prelua în mod adecvat substanțele nutritive și vitaminele. Digestia sănătoasă ne face să ne simțim energici, confortabil și liniștiți după masă. Însa dacă neglijăm sănătatea digestivă, corpul ar putea întâmpina probleme de absorbție a acestor substanțe nutritive esențiale și pot apărea simptome digestive incomode.

Mâncarea abundentă suprasolicită sistemul digestiv. Alimentele în exces sau nepotrivite pot induce arsuri la stomac din cauza acizilor care se întorc din stomac în esofag sau alte simptome. Cele mai frecvente simptome digestive resimțite după mese inadecvate sunt: arsurile gastrice, durerile/crampele abdominale, tulburările de tranzit: balonare, constipație, diaree.

Care sunt regulile de prevenire a problemelor digestive?

Nu știți cum să faceți? Încercați să includeți mici strategii în rutina de zi cu zi pentru a menține lucrurile pe făgașul lor. Și anume:

Mănâncați la timp

Un program cu mese regulate și gustări sănătoase vă poate ajuta să vă mențineți sistemul digestiv în echilibru. Încercați să vă așezați la micul dejun, prânz, cină și gustări la aceeași oră în fiecare zi. Luați 3 mese echilibrate, care includ toate principiile alimentare: carbohidrați, proteine, grăsimi sănătoase pentru a contribui la promovarea sănătății digestive generale.

Mestecați bine și corect mâncarea

Acest lucru este foarte important, deoarece cavitatea bucală nu este doar un pasaj pentru trecerea alimentelor, ci limba, dinții și saliva au un rol major în digestie. Mestecați ușor, în mod corespunzător, mâncarea, evitând înghițirea aerului, care poate provoca indigestie, balonare, constipație. Aceasta este și o modalitate bună de a scăpa de gazele din stomac.

Hidratați-vă

Apa este esențială, are numeroase beneficii pentru sănătate, iar buna funcționare a sistemului digestiv este unul dintre ele. Consumul de apă echilibrat pentru sănătatea digestivă este foarte util în prevenirea constipației, deoarece apa acționează ca un balsam de scaun. Apa ajută sistemul digestiv să absoarbă nutrienții mai eficient, permițând organismului să descompună alimentele. Beți 8 până la 10 pahare de apă pe zi și evitați băuturile zaharoase.

Renunțați la obiceiurile nesănătoase

Fumatul, alcoolul, cafeaua în exces sau alte băuturi cu cofeină pot interfera cu funcționarea sistemului digestiv și pot duce la inflamații ale stomacului precum gastritele.

Ce alegem pentru alimentația digestivă?

Mâncare proaspăt gătită, fără alimente procesate

Este important să reduceți sau să eliminați cantitatea de alimente procesate, cum ar fi mesele congelate semipreparate sau alimentele bogate în zahăr rafinat. Acestea sunt mai greu de digerat, pot ajunge să rămână mai mult în tractul digestiv, iar ulterior pot apărea simptome digestive. Dacă alimentele picante sau produsele lactate par să supere digestia, atunci este recomandat să le reduceți sau să le eliminați complet din dietă.

O dietă bogată în fibre

Consumul alimentelor bogate în fibre, în cereale integrale, legume, fructe și leguminoase, vă poate îmbunătăți digestia. O dietă bogată în fibre vă ajută să mențineți alimentele în mișcare prin tractul digestiv, ceea ce vă face să aveți mai puține șanse de a vă constipa și să preveniți sau să tratați diferite afecțiuni digestive, cum ar fi diverticuloza, hemoroizii și sindromul intestinului iritabil (IBS). În plus, vă poate ajuta să atingeți sau să mențineți o greutate sănătoasă.

Consumați atât fibre insolubile, cât și fibre solubile, deoarece acestea vă ajută sistemul digestiv în diferite moduri. Fibrele insolubile, ajută la adăugarea volumului în scaun iar cele solubile creează un gel în tractul digestiv și pot ajuta la prevenirea scaunelor prea apoase. Sursele bune de fibre insolubile includ tărâțe de grâu, legume, fructe și cereale integrale, iar sursele de fibre solubile sunt în: tărâțe de ovăz, nuci, semințe și leguminoase.

Limitați alimentele bogate în grăsimi

Grăsimile încetinesc procesul digestiv, făcându-vă mai predispus la constipație. Prin urmare, este de preferat să asociem alimentele grase cu alimentele bogate în fibre pentru a ajuta digestia.

Carne slabă

Proteinele sunt o parte esențială a unei diete sănătoase, dar bucățile grase de carne pot duce la disconfort digestiv. Selectați bucăți slabe, păsări de curte fără piele, curcan, mușchi de porc, pește și limitați porția, umplând mai mult farfuria cu cereale integrale bogate în fibre, fructe și legume.

Probiotice și prebiotice

Probioticele sunt același tip de bacterii și drojdii sănătoase prezente în mod natural în tractul digestiv, acestea ajută la menținerea sănătății intestinului. În plus, probioticele pot spori absorbția nutrienților, pot ajuta la descompunerea lactozei, vă pot întări sistemul imunitar și chiar pot ajuta la tratarea IBS.

Mâncați zilnic surse bune de probiotice, cum ar fi iaurt cu conținut scăzut de grăsimi sau chefir. Pe lângă probiotice, prebioticele vă pot ajuta și la digestie. Prebioticele acționează că hrană pentru probiotice, ajutându-le să susțină bacteriile sănătoase din intestin. Acestea se găsesc într-o varietate de fructe crude, legume, cereale integrale și leguminoase.

Alte măsuri generale de care să ținem cont

Exercițiu regulat

Exercițiile fizice regulate ajută la menținerea alimentelor în mișcare prin sistemul digestiv, reducând constipația. Faceți cel puțin 30 min/zi exerciții care vă fac plăcere. În acest fel vă mențineți și o greutate sănătoasă, ceea ce este un lucru bun pentru sănătatea digestivă.

Igienă sănătoasă

Este foarte important să gătiți și să mâncați alimente într-un mediu igienic. Consumul de alimente cu mâinile murdare sau alimente preparate în condiții neigienice poate transmite bacterii potențial periculoase către alimente și apoi în organism.

Spălați întotdeauna bine mâinile cu săpun și apă caldă după ce ați folosit baia și înainte de a mânca sau de a pregăti mâncarea. O atenție specială trebuie acordată curățeniei bucătăriei, ustensilelor și ingredientelor utilizate pentru gătit.

Gestionarea stresului

Prea mult stres sau anxietate poate afecta sistemul digestiv. Găsiți activități de reducere a stresului care vă plac și practicați-le în mod regulat.

Ascultați-vă corpul: corpul nostru ne trimite întotdeauna semnale despre sănătatea sa.

Avem nevoie de dietă pentru digestie sănătoasă?

Dietele sunt mai degrabă recomandări de modificare a modului de viață. Dacă știți că aveți sindrom de intestin iritabil sau dacă pur și simplu vă confruntați cu simptome precum crampe abdominale, gaze, balonare și diaree, încercați dieta scăzută FODMAP. Vă poate oferi o ușurare.

Aceasta se referă la oligozaharidele fermentabile, dizaharidele, monozaharidele și poliolii, care sunt tipuri de carbohidrați ce pot fi greu de digerat pentru unii oameni. Această dietă este bine să fie urmată o perioadă scurtă de timp pentru a identifica alimentele care trebuie evitate pentru o digestie mai ușoară.

Sfătuiți-vă cu un nutriționist și cu medicul care este specializat în acest domeniu pentru a vă asigura că dieta este sănătoasă în timp ce vă dați seama ce alimente ar trebui eliminate definitiv din dietă.

La ELA CLINIC avem un program special pentru persoanele cu afecțiuni digestive, care se numește DIGESTIV SUPORT. În cadrul lui beneficiați de urmărire medicală și recomandări din partea medicului gastroenterolog și consiliere nutrițională din partea tehnicianului nutriționist specializat în afecțiuni digestive.

Dacă suferiți de probleme digestive cronice, în mod regulat este recomandabil să consultați un gastroenterolog , să vă testați sănătatea digestivă.

Testarea pentru a vă verifica sistemul digestiv trebuie făcută la timp pentru a diagnostica adevărata cauză din spatele tulburărilor digestive precum: reflux gastroesofagian, gastrită, ulcer, intestin iritabil, boli inflamatoare intestinale, diverticuloză, boală celiacă, afecțiuni ale veziculei biliare, pancreatice sau hepatice cronice etc.

Așadar pentru o viață lungă, echilibrată și sănătoasă, este vital să vă concentrați asupra digestiei, pentru a preveni afecțiunile digestive.

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.