Lifestyle

Cum să nu te îngraşi de sărbători

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

7 minute timp de citit

Vacanţa şi sărbătorile de iarnă sunt un motiv de bucurie pentru toată lumea. Cum în această perioadă majoritatea dintre noi îşi iau concediu, relaxarea vine pe toate planurile. De la serviciu, îndatoririle casnice şi până la regimul alimentar, toate sunt puse pe pauză cel puţin două săptămâni.

Dacă la locul de muncă sau în familie nu e nicio problemă să abandonezi responsabilităţile, încetarea programului de alimentaţie sănătoasă, chiar şi pentru două săptămâni, poate face ravagii în organism.

Spun asta pentru că de cele mai multe ori kilogramele în plus acumulate în aceste zile de exces alimentar nu se mai pierd niciodată sau în cel mai fericit caz se pierd cu multă bătaie de cap. Și spun kilograme, pentru că acestea se acumulează diferit de la persoană la persoană. În plus, cercetările arată că în vacanță bărbații iau mai mult în greutate decât femeile. Mai grav este că, în timp, acest surplus duce la obezitate şi la toate afecţiunile care vin la pachet cu ea, de pildă diabetul şi hipertensiunea arterială. Dar asta e o altă discuție.

Dacă nu te-am convins că abandonarea regimului de viaţă de peste an, chiar și pentru câteva zile, este o greseală în timpul vacanţei, îţi spun concret, cu cifre, că un studiu realizat de cercetătorii americani de la Universitatea Tehnică din Texas, efectuat pe 48 de bărbaţi şi 100 de femei, cu vârsta între 18 şi 65 de ani, a arătat că în perioada sărbătorilor de iarnă participanţii s-au îngrăşat cu peste un kilogram. Voluntarii nu au reuşit să slăbească ulterior chiar dacă majoritatea dintre ei făceau sport regulat. În plus, participanţii care erau supraponderali la începutul experimentului au luat cel mai mult în greutate şi au înregistrat cea mai mare creştere a ţesutului adipos, iar exerciţiile fizice nu i-au ajutat să slăbească.

Așa că sfatul meu este ca în aceste zile de relaxare să te concentrezi asupra familiei, prietenilor, stării generale de bine și să încerci să nu îți sabotezi dieta ca să îți păstrezi greutatea. Și nu e atât de greu precum crezi. Dacă urmezi acești trei pași simpli, echilibrul e garantat.

3 schimbări simple pentru echilibru la mesele de sărbători

1. Schimbă-ți mentalitatea

În această perioadă, oamenii sunt la extreme. Fie mănâncă tot ce poftesc și așteaptă luna ianuarie ca să înceapă sau să reînceapă dieta, fie nu mănâncă mai nimic din dorința de a nu acumula kilograme în plus. Oricum ar fi, niciunul dintre cele două moduri de gândire nu este de dorit. Primul pentru că încurajează excesul și obezitatea, iar al doilea pentru că dă naștere la frustrare și anxietate. Recomandarea mea este să îți resetezi gândirea. Să iei un pic de pauză și să te gândești ce contează realmente pentru tine în această perioadă: mesele copioase și fără limită sau timpul petrecut cu cei dragi. Ce ți se pare mai dulce, tortul, cozonacul și prăjiturile sau momentele împreună? Cred că răspunsul este lesne de intuit. Așa că începe să îți pui ordine în gânduri și să stabilești prioritățile, mai întâi bucuriile omenești și cât mai la urmă cele culinare. În fond, sărbătorile de iarnă sunt despre familie și liniște sufletească, nu despre mâncare în exces.

2. Mănâncă atent

Scopul reținerii de la alimentele bogate în calorii specifice sărbătorilor de iarnă nu este să slăbești, ci să mănânci conștient. Să alegi doar ce îți place cu adevărat și ce îți lipsește în timpul anului, nu să îți încarci farfuria cu tot ce e pe masă. Nu se supără nimeni dacă ești selectiv. Bucură-te de fiecare aliment în parte. Savurează-l. Mănâncă-l cu înghițituri mici, nu dintr-odată și o să vezi cât de repede te vei simți sătul. În plus, mesele nu trebuie să dureze câte 6 ore. Sau dacă reuniunile durează atât limitează-te la a mânca la fel ca într-o zi normală. Nu trebuie să mănânci precum ceilalți, fără saț.

3. Fă-ți o strategie de masă

Asta înseamnă că indiferent de zilele de sărbătoare și de relaxarea care apare, tu trebuie să te ții de programul tău. Să mănânci la orele tale, pe cât cu putință, să ții sub control porțiile și să faci alegeri potrivite. Alegerea este un instrument puternic în fiecare dietă. Repetă-ți de fiecare dată – aș putea să mănânc asta, dar ALEG să nu o fac și o să vezi cum o să ți se creeze un automatism care te va împiedica să mănânci haotic și fără măsură.

Așadar, e lesne de înțeles că în această perioadă cuvântul de ordine este măsura. Tot măsura e garanția că vei trece cu bine peste această vacanță, fără corvoada începerii un regim drastic de slăbire la început de an. Cu puțină atenție și focus spre bucuriile care vin din familie sau din lucrurile pe care în sfârșit avem timp să le facem, putem să nu ne îngrășăm de Crăciun.

5 sfaturi ca să treci cu bine peste vacanța de iarnă

1. Mergi pe jos în fiecare zi. Fie că e pentru o vizită la prieteni sau ca să ieși la aer, asigură-te că faci cel puțin 10.000 de pași zilnic, echivalentul a 90 de minute de mers.

2. Alege gustări sănătoase. Concret, un iaurt sau un fruct nu îți vor pune silueta în pericol.

3. Asigură-te că ai 5 porții de legume și fructe în fiecare zi. Adică 400 de grame. Sunt un plus de fibre care îți asigură digestia.

4. Hidratează-te. Apa este cea mai importantă. Poți bea și un pahar de alcool dacă ești femeie sau 2 pahare dacă ești bărbat, dar asigură-te că ai alături și apă. Evită sucurile. Nici cele naturale nu sunt recomandate pentru că sunt pline de fructoză.

5. Evită alte activități atunci când mănânci. Nu te uita la filme sau la emisiuni astfel încât să existe riscul să scapi din vedere dimensiunea porției din farfurie.

Dacă în ciuda tuturor recomandărilor nu te-ai putut ține departe de tentații, nu dispera. La Ela Clinic există soluții pentru ca greutatea ta să revină la normal.

Vino și tu la o consultație!

Te așteptăm în clinică cu programe prin care îți oferim suport medical, nutrițional și psihologic personalizat printr-o echipă multidisciplinară cu experiență în managementul greutății, iar succesul vei vedea că e garantat.

Ai grijă de tine! Fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.