Lifestyle

Formula ORGANIZARE: 10 reguli pentru o viață sănătoasă

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

10 minute timp de citit

Formula ORGANIZARE reunește 10 secrete menite să te ghideze pe drumul schimbării. Indiferent dacă la destinație te așteaptă cea mai frumoasă reflexie a ta în oglindă sau un nou „Tu” plin de tonus și energie, care se bucură de beneficiile stilului de viață sănătos.

Este modelul de succes pe care l-am testat ani și ani de zile. L-am îmbunătățit constant și, iată, am ajuns la cea mai bună formulă, ORGANIZARE, pe care ți-o prezint și ție astăzi.

Formula ORGANIZARE pe înțelesul tuturor

O de la Orele de masă

Există motive întemeiate pentru care se recomandă să îți programezi micul dejun, prânzul și cina la intervale regulate. Dacă obișnuiești să mănânci la ore aleatorii, se produc perturbări ale funcțiilor digestive și implicit ale proceselor metabolice, iar glicemia scapă de sub control, crescând riscul de diabet de tip 2.

Sfat: Planifică-ți micul dejun până la ora 10.00, prânzul până la ora 15.00 și cina până la ora 20.00. Îți va fi mai ușor să respecți această rutină dacă nu ciugulești între mese. Alege gustări numai între două mese care se depărtează foarte mult.

R de la Regula orei 18

Se știe că cinele târzii îți pun stomacul și ficatul la muncă din greu. Iar dacă nu mănânci nimic după ora 18.00, slăbești mult mai eficient. Din păcate, regula ca ultima masă să fie la ora 18.00 nu este sustenabilă pe termen lung, fiind foarte greu de respectat de către cei mai mulți dintre noi. Așa că am creat o regulă mai prietenoasă dar la fel de eficientă pentru masa de seară. Ea sună așa: nu mai mânca alimente care conțin carbohidrați după ora 18.00.

Sfat: Taie de pe lista variantelor pentru cină pastele, pizza, cartofii, orezul sau dulciurile . Nici fructele nu sunt recomandate, din cauza conținutului ridicat de fructoză. Te poți bucura în schimb de sațietatea pe care ți-o oferă o porție de carne slabă la grătar alături de o salată colorată extravagant.

G de la Gătește sănătos, gustos și dietetic

Dacă acorzi atenție ingredientelor și te concentrezi pe modurile corecte de preparare, gătitul este un obicei care te poate ajuta să mănânci cât mai sănătos și să îți ții greutatea și dieta sub control. Să nu uităm că este și tare relaxant!

Sfat: Evită sosurile grele, prăjelile și rântașurile. Scopul tău este acela de a-ți desfăta simțurile, nu de a-ți umple stomacul cu orice preț. Gătește cu o sigură lingură de ulei la un kilogram de mâncare și dă gust mâncărurilor din condimente. Ierburile aromate sunt cele care vor da farmec legumelor și fripturilor la cuptor.

A de la Apă

În proporție de 75%, organismele noastre sunt formate din... apă. Deși ar fi mai potrivit să îi spunem „lichidul miraculos”. Sistemul nostru digestiv are de suferit dacă nu bem suficientă apă.

Deshidratarea favorizează formarea pietrelor la rinichi și apariția infecțiilor urinare. Provoacă dureri de cap și constipaţie. Chiar și stările neplăcute, precum irascibilitatea, anxietatea sau scăderea puterii de concentrare pot fi determinate de aportul insuficient de lichide.

Sfat: Păstrează sticle de 500 de ml cu apă peste tot în jur: pe noptieră, pe masă, în mașină și pe birou. Așa, vei avea mereu proaspăt în minte impulsul de a te hidrata corespunzător. Bea 2 sticle de jumătate de litru până în ora 14.00 și alte două după-amiaza.

N de la Nimic interzis

A pofti este omenește. La fel cum este și reacția de respingere pe care o simțim față de interdicții. Sau, mai bine zis, chiar impulsul de a acționa exact invers. Sintagma „capcanele dietelor”, pe care am creat-o pentru a sintetiza mesajul-cheie al primei mele cărți, face referire tocmai la întreaga industrie a dietelor restrictive.

Dietele restrictive te pot priva nu numai de micile plăceri ale vieții, ci și de nutrienții esențiali pentru o stare bună de sănătate. Ca să nu mai menționăm efectul de bumerang al curelor de slăbire. De aceea, pledez dintotdeauna pentru un stil de viață sănătos și echilibrat, în care să își găsească locul și câteva pătrățele de ciocolată, și o felie de tort sau o porție de paste carbonara. Dar fiecare la momentul potrivit.

Sfat: Nu-ţi refuza nimic din ceea ce îţi place și nu te mustra că ai pofte. Secretul este să amâni sau să îți faci poftele în mod inteligent. De exemplu, prima parte a zilei este cel mai permisiv şi mai potrivit moment în care să-ţi faci poftele, pentru că îi oferi organismului răgazul de a investi caloriile acumulate în susținerea activităților de peste zi.

I de la Inteligența de a cumpăra alimentele potrivite

Cumpărăturile inteligente reprezintă unul dintre pilonii esențiali ai unui stil de viață sănătos. Cu cât alegi alimente mai simple, cu atât mai bine. Dacă pe lista ta apar însă și alimente ambalate, învață să descifrezi corect eticheta nutrițională.

Sfat: Trece pe listă legume proaspete sau congelate, carne slabă refrigerată sau congelată, lactate degresate și fructe de sezon. Alege alimente cât mai naturale, neprocesate, de sezon. Nu pleca niciodată la cumpărături cu stomacul gol, căci îți vei umple coșul cu alimente hipercalorice.

Z de la Zen - Fii bine cu tine

Din păcate, mâncarea este unul dintre cele mai folosite antidepresive. În realitate, emoțiile tale au nevoie de conștientizare, acceptare și vindecare. De fapt, nu tânjești după carbohidrați și zahăr, ci după o stare de bine și o porție serioasă de emoții pozitive. După blândețe și înțelegere, după liniște și armonie, după bucurie și relaxare.

Sfat: De multe ori, zen-ul pe care ți-l dorești se află la o plimbare distanță. Sau te așteaptă la finalul unei reprize sănătoase de somn. Și orele de odihnă activă, pe care le poți petrece citind, ascultând un audiobook, dansând, relaxându-te într-o baie aromată sau având o discuție de la suflet la suflet cu un prieten drag, vor crește nivelul endorfinelor și îți vor îndulci starea de spirit.

A de la Activitate fizică

Organismul uman este conceput pentru a folosi permanent energia rezultată prin arderea caloriilor. Iar activitatea fizică este cea mai bună modalitate de a-ți menține sistemul metabolic în acțiune.

Mișcarea are nenumărate beneficii pentru funcționarea organismului. Îți conferă aerul acela de strălucire și prospețime pe care ți-l dorești, dar și echilibrul emoțional și sufletesc de care ai nevoie în fiecare zi. În plus, te ajută să ajungi la greutatea dorită sau să te menții în formă. La polul opus, sedentarismul se face vinovat de înfrânarea metabolismului.

Sfat: Practică orice tip de mișcare! Orice ai alege, este de preferat decât să lenevești pe canapea sau să rămâi nemișcat pe scaunul de la birou. A fi activ este un mod de viață, de aceea poți strecura activitatea fizică în programul tău cu orice ocazie. Urcă scările, mergi pe jos la cumpărături sau prin oraș, fă plimbări în ritm alert, plimbă-te cu bicicleta și fă exerciții în fața televizorului, în timp ce te delectezi cu emisiunea preferată.

R de la Repartiția alimentelor pe mese

M-am amuzat căutând câte o denumire reprezentativă pentru fiecare masă a zilei și cred că am reușit să ajung la niște variante destul de expresive.

Micul dejun poate fi considerat „masa degustătorilor de rafinament”. În mod ideal acesta trebuie să îți furnizeze sațietate și energie în mod egal, pentru un start în forță. Prânzului, pe care l-am botezat „masa gurmandului înțelept”, îi șade bine și cu o porție de carbohidrați complecși, combustibilul preferat al organismului. Iar cina, „masa moderației”, este de departe cea mai pretențioasă dintre toate. Numai proteinele și fibrele ar fi indicat să îi intre în grații.

Sfat: Răsfață-te la fiecare masă cu preparate delicioase și dietetice! Iată și un exemplu de astfel de meniu. Mic dejun: o clătită din făină integrală, alături de fructe proaspete și un iaurt natural amestecat cu un vârf de linguriţă de scorţişoară şi extract de vanilie. Prânz: Mușchi de porc la grătar cu varză la cuptor și mămăliguță. Cină: file de somon preparat cu o selecție-curcubeu de legume în folie, la cuptor.

E de la Evaluare

Notează într-o agendă ceea ce mănânci pe parcursul zilei. Nu omite absolut nimic, nici băuturile consumate sau sărățelele și covrigeii ronțăiți. Include în jurnal orele la care mănânci și cantitățile pe care le-ai consumat. Un astfel de instrument te ajută să faci inventarul obiceiurilor tale de nutriție.

Astfel îți poți analiza tiparele și comportamentele alimentare. După ce îți dai seama unde poți face schimbări, îl poți folosi pentru a-ți înregistra progresele.

Sfat: În paralel, ține și un jurnal al poftelor. Notează care sunt alimentele după care tânjești și în ce momente se manifestă acele pofte. Vei avea surpriza de a descoperi că acest obicei te va ajuta să îți cunoști mai bine reacțiile emoționale.

Nu cred în rețete de succes care dau rezultate peste noapte. Și nici nu cred că există ecuația siluetei ideale. Însă am convingerea că se poate să îi dai un reset organismului, pentru a-i oferi o nouă șansă la sănătate. Beneficiile de care începi să te bucuri acum își vor păstra valabilitatea pe viață.

Dacă ai nevoie de îndrumare specializată, te așteptăm la ELA CLINIC

Citește și Decalogul meu pentru o viață sănătoasă.

Nu uita: Ai grijă de tine, fii bine cu tine!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.