Psihonutritie

Formula MOBILIZARE - 10 pași prin care poți reuși să faci orice schimbare îți dorești

Laura EneLaura Ene

Laura Ene

12 minute timp de citit

Ți-ar plăcea ca de fiecare dată când îți propui ceva, indiferent că este vorba de o schimbare a stilului de viață sau a direcției în care se îndreaptă viața ta, să reușești? Cum te-ai simți dacă ai trăi fiecare zi în cea mai bună formă fizică, emoțională și mentală?

Pare un deziderat greu de atins sau chiar imposibil? Îți propun să parcurgi cei 10 pași pe care i-am reunit sub formula MOBILIZARE. Sunt 10 recomandări speciale pentru cei care vor să facă o schimbare reală, importantă și durabilă în stilul lor de viață.

Formula MOBILIZARE

Pregătește-te pentru un proces care implică toate planurile – mental, fizic, emoțional. Începe prin a-ți înțelege emoțiile și a-ți ajusta gândurile. Pentru a-ți putea schimba apoi comportamentul și a obține ce.ea ce îți dorești. Fie că este vorba de o sănătate mai bună, de un tonus fizic sau psihic crescut ori o îmbunătățire a stării tale emoționale

Iată mai jos formula MOBILIZARE pentru a reuși să faci toate aceste lucruri.

M de la MOTIVAȚIE

Când ai un „de ce“ suficient de puternic, vei găsi cu siguranță și „cum“ să ajungi acolo.

Motivația este cel mai important motor al procesului de schimbare. De aceea este și prima pe care am inclus-o în formula MOBILIZARE. Argumentele PRO schimbare pe care le identifici în interiorul tău sunt cele care te ajută să iei o hotărâre. Motivația te propulsează pe un nou drum. Îți oferă impulsul necesar unui început în forță și determinarea de care ai nevoie pentru a rămâne permanent în strânsă conexiune cu scopurile tale.

Sfat: Găsește-ți motivația proprie și ai grijă ca aceasta să funcționeze independent de părerile celorlalți! Dacă îți propui să slăbești pentru a încăpea într-o pereche de pantaloni anume, sau pentru a scăpa de gura altora, o astfel de motivație nu poate reprezenta un companion pe termen lung. Identifică un liant profund pentru dorința de a-ți schimba actualul stil de viață. De exemplu, îți poți propune să transformi sănătatea într-o valoare personală de bază.

O de la OBIECTIVE

Cel mai bun mod de a prezice viitorul este să-l creezi.

Stabilirea obiectivelor este o componentă esențială a oricărui program pentru controlul greutății sau pentru schimbarea stilului de viață. Îți propun să urmezi cu încredere modelul S.M.A.R.T:

Specific - Măsurabil - Accesibil - Realist - Timp delimitat

Un obiectiv S.M.A.R.T specifică exact tipul de comportament pe care îl vei adopta, cu condiția ca acesta să fie realizabil și exprimat în termeni pozitivi, preciși. De asemenea, oferă informații concrete de genul.

  • ce anume vei face mai precis (specific) pentru obiectivul tău
  • cum vei ști că ești pe drumul cel bun în realizarea obiectivului tău (măsurabil),
  • cum te vei asigura că ceea ce ți-ai propus este rezonabil în termeni de când, unde și cât (accesibil și realist )
  • cât timp îți propui să aloci pentru obiectivul tău (delimitat în timp)

Sfat: Gândindu-te la schimbarea pe care dorești să o faci, stabilește-ți obiectivele S.M.A.R.T. Exemplu: „Vreau să fac mai multă mișcare (comportamentul țintit), pentru asta îmi propun (obiectivul) să merg pe jos (specific) 5000 pași pe zi (măsurabil) cel puțin o dată la două zile (accesibil) după serviciu (realist) , de la ora 17 la 18 (timp delimitat).

B de la BILANȚ

Nu există eșec, există numai feedback.

Bilanțurile detaliate și oneste îți pot deveni un aliat de nădejde. Asta înseamnă să îți amintești și să îți evaluezi cu sinceritate experiențele. Să conștientizezi ce a funcționat, ce nu a dat rezultate și ce poți face diferit față de tot ceea ce ai încercat până acum. Experiențele trecute îți oferă un feedback prețios pe care îl poți pune în slujba schimbării actuale și a rezultatelor viitoare.

Sfat: Înainte de a te avânta pe drumul schimbării, oferă-ți un răgaz pentru bilanțul reușitelor și eșecurilor anterioare. Fă 2 liste în paralel. Una cu lucrurile care au funcționat și pe care poți să le aplici din nou. Cea de-a doua cu lucrurile care nu au dat rezultate și pe care nu ar fi indicat să le mai repeți.

I de la INVESTIȚIE

A avea grijă de tine nu este dovadă de egoism, ci de respect.

Oamenii care ajung să se bucure de succes în viață încep procesul schimbării prin a-și canaliza atenția către ei înșiși. Mai exact, analizează și șlefuiesc felul în care se raportează la propria persoană. Iau cât se poate de în serios responsabilitatea de a avea grijă de ei înșiși și de a avea comportamente bazate pe propriile resurse și resorturi interioare. Pentru a te bucura de o viață mai bună, pur și simplu nu poți sări peste etapa în care investești în tine.

Sfat: Eliberează-te de credințele care te îngrădesc și adu la tăcere vocea care îți spune că nu ești suficient de bun, de capabil, de curajos. Schimbă-ți perspectiva! Investește timp, încredere și energie în tine și în obiectivele tale!

L de la LEGĂTURI

Caută sprijin și cere fără rezerve ajutorul atunci când îți este greu.

Tocmai când ai luat decizia de a urma un stil de viață sănătos, peste tot în jur apar prăjituri peste prăjituri, sufleuri, plăcinte și paneuri. Acasă, te simți de parcă ai fi în pat cu dușmanul, căci partenerul dorește pizza și cartofi prăjiți la ore târzii. Pe de altă parte, ai printre colegi sau cunoscuți pe cineva cu care împărtășești aceeași dorință de a face o schimbare în situația actuală. Planurile și acțiunile noastre nu pot face abstracție de cei din jur, fie că sunt în asentimentul nostru sau nu.

Sfat: Învață să transformi un sabotor într-un ajutor la dietă! Explică-le cu blândeţe celor din jur ce simţi atunci când te îmbie cu „fructul oprit” şi arată-le cum ți-ar putea fi de ajutor. După câteva refuzuri politicoase, cei mai mulți vor învăţa că presiunile nu au niciun efect asupra ta şi nu te vor mai deranja.

Asigură-i că eşti în regulă şi că, dacă vor cu adevărat să te sprijine, ar putea să fie alături de tine cu o vorbă bună, cu o încurajare sau o idee de meniuri sănătoase, gustoase și dietetice.

I de la INSPIRAȚIE

Nu există NU POT, ci doar: Nu ştiu încă… Nu am mai făcut... Nu m-am gândit... la asta până acum

De câte ori nu ți s-a întâmplat să mănânci tot din farfurie fără să îți fie atât de foame? Sau poate chiar fără să îți placă. Doar pentru că ai plătit, pentru că este mâncare pe masă, pentru că nu se cuvine să superi gazda refuzând, sau pentru că nu vrei să arunci mâncarea, câtă vreme alți oameni se confruntă cu lipsuri mari.

De câte ori nu te-ai mirat de rezultatele altora, gândindu-te că tu nu ai avea aceeași putere, voință, motivație? Cu toții purtăm cu noi bagaje de convingeri și credințe care ne limitează. În același timp, avem libertatea de a ne inspira de la cei care reușesc și capacitatea de a alege să punem în valoarea propriile abilități de schimbare și progres.

Sfat: Fii mereu curios și permite-ți să cauți, să te documentezi, să evoluezi, să le pui întrebări celor din jur. Inspiră-te din poveștile lor de succes! Testează și tu noi și noi căi de gândire și de acțiune!

Z de la ZONA DE CONFORT

Tot ce îți dorești și nu ai încă se află în afara zonei tale de confort.

Zona de confort este un loc absolut minunat, unde însă lucrurile stagnează, iar schimbarea nu este posibilă. Viața nouă pe care ți-o dorești începe acolo unde se termină zona ta de confort. În realitate, tot ceea ce îți dorești și nu ai reușit să obții până în acest moment se află în afara zonei tale de confort. Te așteaptă acolo cu beneficii extraordinare, atât în stima de sine cât și pe parte de sănătate și vitalitate.

Sfat: Încearcă să îți conștientizezi limitele, pentru ca apoi să le poți depăși cu succes!

A de la ANCORE

Alimentează-ți permanent motivația, așa cum împrospătezi apa pentru flori!

Schimbarea nu este ușoară în niciun context și mulți sunt cei care se dau bătuți pe parcurs, abandonându-și țelul. De aceea, ai nevoie de ancore motivaționale, care să te mențină pe drumul tău. Autostrada schimbării este lungă, șerpuitoare, dar ancorele, bornele clare, te vor ajuta să nu-ţi pierzi focusul, determinarea şi hotărârea.

Sfat: Amintește-ți motivele care te-au trimis pe drumul schimbării și consolidează-le permanent, pentru a-ți menține hotărârea și în perioadele dificile. Meditează la provocările drumului pe care îl ai de parcurs și construiește la nevoie noi ancore motivaționale, adaptate fiecărui moment în parte. Un coach te poate ajuta să faci asta.

La ELA CLINIC avem o echipă întreagă de profesioniști care îți pot oferi sprijinul să implementezi ceea ce îți propui în legătură cu sănătatea și starea ta de bine.

R de la RĂBDARE

Nu te teme că mergi prea încet, teme-te să nu te întorci din drum

Schimbarea nu se petrece peste noapte. Perioada în care se formează noi obiceiuri alimentare și se asimilează ca stil de viață poate dura chiar 6 luni. Răbdarea este cheia succesului în multe aspecte ale vieții. Iar schimbarea unor obiceiuri care te însoțesc de foarte multă vreme cere timp și investiție constantă de energie și preocupare.

Pe lângă consolidarea noilor alegeri, mai sunt câteva lucruri pe care le poți face pentru a te menține pe drumul schimbării. Călătoria este încă la început. Ai răbdare cu tine, învață să te oprești și să te odihnești atunci când obosești pe acest drum anevoios al schimbării. Premiază-te pentru reușite și nu te învinovăți dacă se întâmplă ca vechile obiceuri să revină. Amintește-ți că recăderea este o etapă firească din schimbare.

Sfat: Chiar dacă te confrunți adesea cu pofte alimentare intense, amintește-ți că ești în mijlocul perioadei critice a schimbării. Acordă-ți timp și folosește-ți resursele pentru a crea obiceiuri noi, nu doar pentru a te dezvăța de cele vechi. Și o să vezi pe pielea ta cum răbdarea (R-ul din formula MOBILIZARE) face minuni.

E de la ECHILIBRU

Nu contează de câte ori cazi, contează de câte ori te ridici.

Adoptarea unui nou stil de viață poate fi cea mai mare provocare din viața ta: nu este suficient să schimbi modul în care te hrănești ca să reușești. Trebuie să reușești să-l şi menții. Aici intervine diferența dintre „dieta” înțeleasă ca simplă cură pe termen limitat și „dieta sănătoasă”, asumată ca un stil de viață permanent. Schimbarea nu este un proces linear sau unidirecțional. Echilibrul vine tocmai din capacitatea de a-ți reveni după fiecare episod de recădere.

Sfat: Concentrează-te asupra obiectivelor tale și reconectează-te la avantajele pe care ți le oferă noul stil de viață. Nu te sfii să apelezi la toate resursele pe care le-ai consolidat în timp, pentru a reface echilibrul dintre costuri și beneficii.

Citește și Decalogul meu pentru o viață echilibrată!

Aplică și tu formula MOBILIZARE în viața ta și pășește cu încredere pe drumul schimbării!

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent.

Ne pasă de protecția datelor. Citeste Politica de confidențialitate.